Judita ir Holofernas. Visai buvau pamiršęs šią Biblijinę istoriją, kol apie ją nepriminė FB leidinys https://www.facebook.com/MarginaliaMS/photos/a.155252471296813.34478.154536014701792/635943679894354/?type=3&theater
Pati istorija tai nieko ypatingo:
Jei apie pačią istoriją, tai iš esmės tas pats "judas", tik kitoj saujoj. Trumpai siužetas būtų toks: asirai, vadovaujami Holoferno, užpuola Judėją ir pakeliui į Jeruzulę apgula Betulijos miestą. Žodžiu, miestas jau po 3-jų (?) mėnesių apgulties ruošiasi pasiduoti, tačiau viena patriotė - ypač graži miestietė Judita, su savo tarnaite/verge prasiskverbia į priešų stovyklą, įgauna pasitikėjimą, suvilioja kariuomenės vadą ir po audringų lėbavimų (šiaip tai bandoma teigti, kad Holofernas prisigėrė tik žiūrėdamas į Juditos grožį :) nu jo... aha... bet tuo pačiu sakoma, kad buvo pasipūtėlis gašlūnas, gobšuolis ir t.t.), kai vadas prisigėręs užmiega, Judita, padedama ištikimos tarnaitės nukerta/nupjauna jo galvą ir pargabena į miestą. O toliau, aišku - "hepyendas": galva pakabinama ant miesto sienų, priešai išsilaksto...
Sebald Beham, 1547
Tačiau, kur kas įdomesnis šios istorijos Vakarų Europos viduramžiškas traktavimas. Vakarų Europoje Judita simbolizavo Mergelės (Skaistybės) pergalę prieš velnią (šėtoną) arba nuolankumo/paklusnumo ir skaistumo pergalę prieš gašlumą ir pasipūtimą. Taip sakant, tokia simbolika. Judita (ta pati šaknis ir reikšmė, kaip ir Judo, kurio tiesioginis vertimas būtų "pagarbintas", o reiškia "išdaviką") buvo įtraukta į Mulier sancta sąrašą - tai yra į šventųjų moterų/žmonų sąrašą ir turėjo reikšti ir simbolizuoti Nuolankumą, Teisingumą ir Skaistumą arba Išmintingumą (priklauso nuo konteksto). Tuo tarpu Holofernas - turėjo reikšti pasipūtimą/išdidumą, gašlumą/palaidumą ir tironiją (žydai, aišku, Juditą laikė pasipriešinimo ir didvyriškumo simboliu ir t.t., bet čia ne apie juos). Taigi, visa ši simbolika įkvėpė ir pasauliui davė ne vieną šedevrą ar šiaip įspūdingą meno kūrinį, kuriuo galime grožėtis ir šiandieną (jei netrikdo pagal šiandieninę kai kurių žmonių sampratą žiaurios scenos).
Ir tai tik mažuma...
|
Conrat_Meit, 1521 m.
|
1
Andrea Mantegna 1495 m.
Antiveduto Gramatica 1620-1625
|
Artemizija Džentileski (Artemisia Gentileschi) |
|
Carlo Saraceni, 1615 m. |
|
Carlo Saraceni, 1615 m. |
|
Cristofano Allori, 1580 m. |
|
Franz von Stuck |
|
Gustav Klimt |
|
Caravaggio 1598 m |
|
Lucas Cranach, 1530 m. |
Peter Paul Rubens
|
prancūzų miniatura XI a. |
|
Sandro Botticelli |
|
Sandro Botticelli |
|
Sandro Botticelli |
Šiuolaikinė rekonstrukcija
Pavaizduota kaip landsknechtų kampffrau
Tik gal pradžiai ne Artemizijus Džentileskis, o Artemizija Džentileski - ji buvo moteris.
AtsakytiPanaikintiNuostabu. Ačiū. Pataisiau ir dar papildžiau. Na, bet jei čia pradžia, tai kokia pabaiga?
AtsakytiPanaikinti