Riteriai. Įšventinimas... akolada
(II dalis)
Na, ką gi, grįžtu prie riterių temos. Ir iš karto apie įšventinimą į riterius. Taip, pagalvojau, kad
mokslus/treniruotes, reikia sujungti į bendrą temą apie turnyrus, o
heraldika ir simboliai ir, aišku - ginkluotė – nusikels dar toliau... Tačiau šiame tekste nebus
jokios romantikos ar ganėtinai margaspalvių apeigų aprašymo. Tai yra – daugiau
apie įšventinimo atsiradimą ir prasmę bei palikimą...
Klasika tapęs romantiškasis Edmundo Blairo paveikslas "Akolada" "The Accolade" by Edmund Blair-Leighton |
Yra du variantai kalbant apie
riterystę: vienas – pradėti nuo santvarkos (-ų) virsmų Vakarų Europai
pereinant į feodus arba iškart pradėti
nuo karinių-religinių-paprotinių aspektų, visus tuos feodus paliekant kažkur
nuošalyje. Aišku, kad be to neišsiverčiama, bet gal kaip nors pavyks, nes
pradėjus kalbėti apie sociumą, jame paprastai ir paskęstama...
Taigi, plačioje ir populiarioje
literatūroje ir veikaluose, riterystė, kaip minėjau įžanginėje dalyje - daug kur
asocijuojama su pirmaisiais kryžiaus žygiais. Kaip ir įšventinimas į riterius
kažkodėl neįsivaizduojamas be bažnyčios. Tai nėra labai teisingas požiūris. Na
negalėjo šiaip, iš niekur atsirasti ir, vieną gražią dieną, visuomenė,
kuri buvo ganėtinai konservatyvi, susiskaldžiusi, o ryšiai ir žinių sklidimas pakankamai
lėtas (kita vertus, turtingųjų kilmingųjų namisėdomis nepavadinsi) - staiga imti
ir priimti iš kažkur nukritusius papročius. Tuo metu, tai daugiau ar mažiau
turėjo būti ganėtinai įprastas iš amžių glūdumų. atėjęs paprotys. Na ir, žinoma,
pasirėmus pirmaisiais, kiek išsamesniais užrašais apie germanus - jų ištakas
nesunku rasti.
Tacitas (apie 98 m.) savo veikale „Germania“ rašo, kad germanai (neužmirškim, kad dar tuo metu visi ginklą laikyti galintys vyrai buvo kariai) turėjo paprotį jaunuoliui suėjus atitinkamam metų skaičiui (12-14 metų), jį priimti į vyrus (dar ne karius). Ritualo metu, jiems buvo įteikiami ginklai. Menamuoju momentu, berniukui/jaunuoliui buvo įteikiamos atitinkamos ietys ir skydai. Gerokai vėliau, kai jau germanų visuomenė „prakuto“ ir keitėsi – turtingųjų ar žinomųjų karių vaikams buvo įteikiami net kalavijai ar, net, visa pilna ginkluotė. Taigi: „kai ateina tam tikra diena, bendrame bendruomenės susirinkime, bendruomenės vadas arba tėvas jaunuoliui įteikia ginklą. Tai tas pats, kaip pas mus toga (pastaba: tuo metu romoje buvo kelios togų rūšys reiškiančios piliečio padėtį: toga pura – be purpurinės kantuotės jaunimui neužimančiam jokių pareigų, toga virilis – vienspalvė jaunimui iki 16 metų, loga picta – purpurinė, išsiuvinėta palmėmis – karvedžiams, triumfatoriams, imperatoriams ir toga Candida – sniego baltumo toga kandidatams į valstybines pareigas (beje, nuo jos ir kilęs žodis „kandidatas“). Tai ekvivalentas mūsų pirmajam jaunuolio „laipteliui“/pripažinimui“.
Tacitas (apie 98 m.) savo veikale „Germania“ rašo, kad germanai (neužmirškim, kad dar tuo metu visi ginklą laikyti galintys vyrai buvo kariai) turėjo paprotį jaunuoliui suėjus atitinkamam metų skaičiui (12-14 metų), jį priimti į vyrus (dar ne karius). Ritualo metu, jiems buvo įteikiami ginklai. Menamuoju momentu, berniukui/jaunuoliui buvo įteikiamos atitinkamos ietys ir skydai. Gerokai vėliau, kai jau germanų visuomenė „prakuto“ ir keitėsi – turtingųjų ar žinomųjų karių vaikams buvo įteikiami net kalavijai ar, net, visa pilna ginkluotė. Taigi: „kai ateina tam tikra diena, bendrame bendruomenės susirinkime, bendruomenės vadas arba tėvas jaunuoliui įteikia ginklą. Tai tas pats, kaip pas mus toga (pastaba: tuo metu romoje buvo kelios togų rūšys reiškiančios piliečio padėtį: toga pura – be purpurinės kantuotės jaunimui neužimančiam jokių pareigų, toga virilis – vienspalvė jaunimui iki 16 metų, loga picta – purpurinė, išsiuvinėta palmėmis – karvedžiams, triumfatoriams, imperatoriams ir toga Candida – sniego baltumo toga kandidatams į valstybines pareigas (beje, nuo jos ir kilęs žodis „kandidatas“). Tai ekvivalentas mūsų pirmajam jaunuolio „laipteliui“/pripažinimui“.
Įšventinimas į riterius prieš mūšį |
Šiuolaikinėje
prancūzų kalboje žodis „adouber“ – įšventinimas į riterius, kažkada
tereiškė tik ginklo įteikimą. Taigi, šis paprotys išliko gana ilgai ir persirita
gerokai per XI amžių. Kažkiek nukrypstant nuo temos, šis paprotys puikiai
paaiškina tų mažų iečių, kirvukų, šalmų ir skydų ar kitų ginkluotės dalių gausą
muziejuose ir archeologiniuose radiniuose ir tarsi prieštarauja tam faktui, kad
šiaurės germanai (beje ir baltai) buvo aukšti ir augaloti žmonės –
vidutiniškai apie 1,7 ir daugiau metro ūgio. Aišku, kad 14-likmečiui įteiktas
ginklas buvo retai naudojamas, nes toks „karys“ gali atlikti tik pagalbines
funkcijas – jis, iš esmės - tik mokinys (ši tradicija turėjo įtakos ir
jaunuolio, būsimo riterio lavinimui, bet tai jau kitoje temoje).
Tad ginklai, augančiam organizmui - greit pasidarydavo nebetinkami, paliekami
būsimiems ainiams, nenudėvimi... Tačiau jaunuoliai dalyvauja karinėse ekspedicijose
ir nenuostabu, kad ant kokio drakaro denio randamos visai mažos pėdos, kurias
neturėdamas ką veikti jaunuolis apibrėžia kokiu peiliuku...
Iki
pat XII a., ir net kai kur, ir kai kada net iki XIII amžiaus, įšventinimas į
riterius įvykdavo trimis atvejais: sukakus tam tikram amžiui, įstojus į tam
tikrą karių būrį-kariauną arba kaip apdovanojimas ar atsidėkojimas. Be abejo –
kai kada kaip ir paskatinimas - pavyzdžiui, prieš numatomą sunkų mūšį.
Apjuosimas kalaviju, pentinų uždėjimas ir skydo įteikimas |
Gizelbertas
iš Monso (825-877
m., būsimų Lotaringijos kunigaikščių pradininkas)
savo traktate rašo, kad Anžu dinastijoje buvo įprasta, jog jaunuolis sulaukęs
tinkamo amžiaus ar perimantis paveldėjimą, iš karto, tuo pačiu metu, būdavo
įšventinamas į riterius ir duodavo omažo priesaiką (a.p.: omažas, vasalinė priesaika).
Kitaip tariant, jisai prisiekia būti kovos draugu, bendražygiu. Tad pradinė
vasalo prasmė – priėmimas į valdovo kariauną – tapimas pilnaverčiu kariu. Jeigu
jis neturėjo jokio paveldo priėmimo, tai būdamas vasalu, šis naujai įšventintas
karys, dar net negalėjo tikėtis jokio apdovanojimo žemėmis. Taigi, tuo metu
riteris ir vasalas – buvo dar beveik sinonimai. Negana to, net yra užrašų,
kurie liudija, jog dar XII a. pradžioje, riteriu galėjo tapti laisvas
valstietis, kurio turtas apie 16 markių – tai tik šiek tiek turtingesnis
valstietis. Bet čia vėl viskas buvo sąlygina – jei miestietis praturtėdavo ir
įsigydavo žemės, jam sekdavosi ją ne tik išlaikyti, bet ir didinti savo
pajamas, jis jau per kelias kartais (dažniausiai į trečią), automatiškai
tapdavo kilmingu ir turėdavo teisę į riterystę arba, kai kur – automatiškai
tapdavo riteriu (iki XII a. – XIII a. jau buvo daugiau visokių apribojimų).
Na, o riteriniuose romanuose šis šleifas gana ilgai išlieka – jei jau turtingas
miestelėnas-kaimietis rodo riteriškumo bruožus, tai jau jis būtinai kažkoks
pamestas, pavogtas, pamirštas barono ar kokio kilmingojo sūnus...
Įdomu
tai, kad Karolingų laikų tekstuose minima, kad vasalai(!) nuo likusiųjų
laisvųjų žmonių, skiriasi tuo, kad nešiojasi ginklus. Tai yra riteri-raitelis-vasalas
– dar pilnaverčiai sinonimai. Negana to, ginklai, kurie valdovo buvo dovanoti
vasalui, šiam (vasalui) mirus, turi būti gražinti valdovui, jog
šis galėtų juos dovanoti kitam bendražygiui! Tai vienas iš atsakymų, kodėl
frankų karių kapuose nerasta šarvų – ginklų ir net šalmų yra, o štai metalu
kaustytų šarvų – nėra (apie „lorikas“, ginkluotę
ir jų kainas – kitame skyriuje), na, o įsitvirtinus
krikščionybei – ir visai nieko nelieka.
Omažas |
Kitaip
tariant, vakarų Europos didikų luomas formavosi per karinę tarnybą. Iš esmės,
kai XII a. Fridrichas Barbarosa (1122-1190 m.) išleido įstatymą, kad riteriu gali
tapti tik asmuo tarp savo protėvių turėjęs riterių, tai reiškė tik vieną –
asmuo turėjo būti iš karių, vasalų, tarnavusių kažkokiam valdovui giminės.
Turint galvoje, kad kariauna, pradedant nuo jų vado iki eilinio, vienaip ar
kitaip, žygiuose tampa ginklo broliais, kurie kartais didesni broliai, nei
kraujo broliai, tai toks Barbarosos įsakas tereiškė viena – jis į savo aplinką
priima tik „tikruosius“ gimines. Ne kraujo, bet ginklo giminaičius, kuriais
būtų galima
pasitikėti, nes, iš esmės, toks ginkluotas žmogus turėjo teisę daryti tvarką ne
tik savo žemėje, bet rūpintis ir savo karo vado žeme ir (ypač)
savo jaunesniųjų pavaldinių žemių tvarka... Taigi, įšventinimas į riterius, tai
reiškė pasitikėjimą ir aukštesnį socialinį laiptelį. Negana to, įšventintojas
tarsi dalinosi savo garbės ar „kraujo“ dalelyte su riteriu – tad neretai buvo
visai ne tas pats iš kokio valdovo ar karo vado gausi „patepimą“. Pavyzdžiui,
Bernardas Klervietis (Bernard de Clairvaux, lot.: Bernardus
abbas Clarae Vallis, 1090-1153m. ) Bizantijos imperatoriui Manuilui Komninui (1118–1180 m.) rašo jog siunčia
Šampanės grafo sūnų Henriką (Anri), jog šis, esant galimybei jį įšventintų į
Kristaus riterius. Kaip Zevelingeno (XII
a.)
posakyje – „das Wurde
werdens wirdet mir“ – šiek tiek perfrazavus : „Kilniojo
kilnumas perduodamas man“ ar „Kilniojo kilnumas daro mane kilniu“... Praktiškai
tai buvo iš amžių glūdumos išplaukusi formulė.
Tačiau tai tik vienas pavyzdys iš
daugelio, kuris parodo, jog XII a. ryškus aukščiau minėto germaniško
papročio šleifas išsiplėtė geografiškai (pav. net Vladislavas – Lenkijos
karalius - savo laiku šventino jaunuolius ir vyrus į riterius).
Pradėta jaunus žmonės, jau ne kaip įkaitus ar garantus, ar mokiniu siųsti pas
žymius valdovus ir kilmingus didžiūnus, o tam, kad šie gautų kartu su ryšiai
gautų įšventinimą į riterius ir pasiimtų dalelytę jų šlovės. Tai buvo tarsi
ryšių užmezgimas, tam tikros visuomenės ir jos kultūros formavimas. Valdovai,
aišku, tuo naudojosi tiek garbės ir kilnumo sumetimais, tiek politiniais tikslais.
Tad šis ryšys plečiasi ne vien geografine prasme, bet ir pradeda lipti per
socialinius laiptelius. Ypač esant masiniams riterių įšventinimams, kur kai
kada papuldavo galbūt ir ne visai to verti žmonės.
Pavyzdžiui,
Žanas de Marmutje teigia, kad iškart 30 jo draugų buvo įšventinti į riterius,
Rožeris II Sicilietis, kartu su dviem sūnumis įšventina 40 jaunų karių ir tokių
liudijimų ganėtinai daug. Taip pradeda formuotis svitos, favoritai ir visokie
kitokie vėlesnių Rūmų ypatumai.
Štai
nuo šio momento galima pradėti kalbą apie įšventinimų prašmatnumą. Jeigu tas
senasis germaniškas paprotys ar vasalo pripažinimas susivesdavo tik į ginklo ar
ginkluotės įteikimą bei kažkokius priesaikos žodžius, tai jau nuo XII a. galima
kalbėti apie šventes. Šventinės riterių įšventinimo ceremonijas pradėta derinti
prie religinių ar pasaulietinių švenčių. Kaip tik panašiu laiku ima formuotis „riterinė
literatūra“, o tuo pačiu - kurtuazija. Tad XII a. galima laikyti tuo momentu (tikslios
datos – aišku nėra, o aidas dar eis per šimtą metų),
kai niūrią ir grėsmingą bei iki „pažaliavimo“ savo valdovui ištikimą
vasalų-riterių kariauną keičia naujoji, ne mažiau grėsminga, bet jau
manieringesnė, šiek tiek kitaip išauklėta, šiek tiek su kitokiais idealais ir
besikeičiančiais papročiais riterių ir vasalų karta. Panašiai tuo metu vasalo
ir riterio – sąvokos išsiskiria. Į mokslus ir svečius atvykęs ir į riterius
įšventintas jaunuolis jau nebūtinai įšventintojo vasalas – jis grįžta į
tėvoniją ir vykdo savo politiką (prie to dar sugrįšim kiek žemiau)...
Jei beturčius ir net klajojančius, ieškančius garbės ir šlovės riterius dar
ilgai bus galima sutikti,
tai bežemio vasalo – jau nebelieka. Visi būsimi titulai griežtai pririšti prie
valdos. Netekęs valdos, netekdavo ir titulo, kuris dar nebuvo suprantamas kaip
titulas. Tad nenuostabu, kad toks vardas, laipsnis ar titulas kaip „riteris“,
nepririštas prie valdos, tačiau pabrėžiantis asmens kilnumą, kilmingumą ir
šaunumą, tapo bemaž vieninteliu ir didžiausiu skirtumu nuo kitų tuo metu
egzistavusių luomų. Jis ne vien karine prasme tapo kilmingųjų siekiamybe...
Sprendžiant iš mus pasiekusių
veikalų, pavyzdžiui „Livre des mameres“ – „Knyga apie gimines“, riteriai jau
išskiriami kaip savarankiška ir didikus vienijanti klasė. Kartu jau atsiranda
ir elgesio taisyklės. Kretjenas de Trua (Chrétien
de Troyes, 1135-1180 m.)
jau rašo: „...įšventindamas į riterius jam suteikia aukščiausiojo luomo nario
vardą, kurį dievas sugalvojo ir sukūrė...“. Šalia tokių dalykų kaip ištikimybė
kovos draugams, pasirengimas už savo valdovą netekti gyvybės, pasirūpinti savo
raitelio ginkluote, atsiranda ir papildomi šio luomo idealistinės sampratos požymiais
ir mokymai. Kaip pavyzdžiui: riteris turi dar būti ir gailestingas savo
priešams, kurie prašo malonės, reguliariai susitikinėti su savo broliais (ta prasme, su kitais riteriais), padėti į bėdą pakliuvusioms
moterims (kai kada vargšams), lankytis bažnyčiose, būti
pamaldiems... Tik tiek, kad bendrai paėmus, pasaulietiniai riteriai, be
visokiausių pamokymų ar moralizavimo, skirtingai nuo Ordinų riterių, niekada
neturėjo jokio kodekso ar statuto. Tai buvo daugiau išsiauklėjimo ar konkrečios
epochos vertybių suvokimas. Tuo tarpu ordinų riteriai – kitas reikalas – jie
jau dažnai turėjo patvirtintus ar palaimintus statutus, kodeksus ir kitus
drausminančius ir juos vienijančius atributus. Dažniausiai šie riterių ordinai
kūrėsi ant religinio pamato, su bažnyčios palaiminimu – vienaip ar kitaip -
Dievo kariai. Tačiau pilna apimtimi bažnyčiai, nežiūrint į gana įžūlius ir
primygtinus bandymus, taip ir nepavyko pasiglemžti riterijos. Subažnytinti kai
kuriuos aspektus – taip, bet tapti pasaulietinių riterių siuzerenais. Norint
surasti priežastis, vėl reikia grįžti į kiek atgal į praeitį...
Simonas de Monforas |
Iš esmės, jei prie karūnavimo
procedūros, kuri, pradžioje, buvo labai panaši į įšventinimą į riterius ar net
jos neatskiriama dalis (galimas ir
atvirkštinis teiginys).
Tačiau prie karūnavimo bažnyčiai pavyko prikišti nagus jau VIII a. (pirmą kartą neatskiriama dalimi tapo karūnuojant 753
m. Papiną Trumpąjį - Pépin le Bref)
Štai panašiai tuo metu iki pat X ir net XI amžiaus, net pirmieji markizai, grafai
ir kunigaikščiai, juos karūnuojant, tapo karaliui prilygintais valdovais –
valdovais per „Dievo malonę". Praktiškai suvereniais savo noru karaliui
paklūstančiais valdovais. Tačiau jei tokių valdovų nebuvo daug ir jiems
religinė potekstė buvo svarbi įvairiais politinių intrigų tikslais, tai bandymas
pakišti įšventinimą į riterius po visišku bažnyčios sparnu – nepavyko. Na, o
nuo XI a., kai prasidėjo ir masiniai įšventinimai – šis siekis tapo visiškai beviltišku.
Bažnyčia tenkinosi tik ginklų (dažniausiai kalavijo) pašventinimu, bendromis
liturgijomis ceremonijomis, pamokslais, pamokymais ir apeliavimu į sąžinę,
dievobaimingumą ir taip toliau. Į bažnytininkų surašytus traktatus apie
įšventinimą į riterius buvo žiūrima pro pirštus, o neretai, kokių vienuolių
aprašyta įšventinimo į riterius ceremonija, buvo gerokai išpučiamos ir
pagražinamos religinėmis spalvomis. Yra žinomi tik keli atvejai, kai bažnyčia
įšventindavo to vertą asmenį į riterius (ne
kokio ordino riterius!).
Pavyzdžiui, 1214 m., įšventinant Amorį, Simono de Monforo, Katarų arba
Albigiečių karo vado sūnų į riterius.
Tai įvyko pačio grafo de Monforo prašymu ir jį įšventino Orleano vyskupas.
Pjeras de Vo de Senre (žinomas su savo
„Albigiečių istorija“)
rašė: „O (!), tai visiškai naujas ir negirdėtas riterystės paprotys!“. Tačiau
pačiam grafui to reikėjo politiniais tikslais – tuo jis norėjo pabrėžti savo
įnašą į kovą prieš eretikus ir atkreipti į save dėmesį, kaip į bažnyčios gynėją.
Be kita ko, pats Orleano vyskupas buvo tokios aukštos kilmės, kad būti jo
įšventintam į riterius reiškė ne mažiau, kaip kokio karaliaus...
Taigi, nors bažnyčia ir bandė įsikišti
į įšventinimo į riterius ceremoniją, tačiau išskyrus paprotį, kad ši
ceremonija, esant galimybei vyktų bažnyčioje – nepasiekė. Įšventinimo į
riterius ceremonijos ir toliau vyko ne visuomet bažnyčiose, o tam patogiose
vietose, mūšio lauke, prieš mūšį ir t.t.. Žodžiu ten ir tada, kur įšventintojui
pasirodydavo tinkamiausia. Jeigu karalių ir kitų karūnuotųjų (markizai, grafai,
kunigaikščiai) buvo mažai ir juos buvo galima kažkaip įtakoti, tai riterių
turinčių teisę įšventinti kandidatus į riterius – buvo per daug... Juolab, kad
religinė potekstė, lyginant su karine, politine ir šiaip pasaulietine (interesų atstovėjimas) – buvo pernelyg maža. Ta
religinė potekstė „ginti silpnuosius“ ir „bažnyčią“, nuo pačių seniausių
laikų buvo suprantama tarnybos savo siuzerenui rėmuose. Siuzereno, kuriam neretai
buvo prisiekiama padėjus ranką ant Biblijos ar šventos relikvijos.
Žodžiu, reikalauti dar kažko daugiau iš riterio – kario, buvo visiškas
nonsensas ar absurdas, nors mėginimų, kurie iškart susidurdavo su įsišaknijusiais
germaniškais papročiais - buvo. Tad įšventinimų
praturtinimas bažnytinėmis ceremonijomis ir visokie pamokslai, bažnyčios
rėmimasis ant riterių kryžiaus žygiuose, nors ir sudarė iliuziją, kad tai
krikščioniška ir Dievui naudinga profesija ar luomas, tačiau jis (išskyrus specifinius bažnytinius ordinus), taip ir liko savarankišku
socialiniu sluoksniu, kurio pagrindinis uždavinys buvo ištikima tarnyba savo
siuzerenui... Va, literatūrinis Lanselotas būtų visai nebloga iliustracija...
Tad bet kur ir bet kada riterystės
pamatas, atmetus visokiausius „bla-bla“, visada buvo - Drąsa, Pasiaukojimas ir
Ištikimybė...
Pati įšventinimo ceremonija?
Universalios nebuvo. Skirtingais laikais, skirtingose šalyse-vietovėse,
skirtingose situacijose - skirtingos. Jei iki XI amžiaus beveik nebuvo jokios bažnytinės
ideologijos, tai po XI-XII a. prie šios ceremonijos buvo prikabintos ilgesnės
ar trumpesnės bažnytinės apeigos.
Na, o iš esmės įšventinimas
susidėdavo iš kelių dalių:
1. Kalavijo pašventinimas (ne visur ir ne visada, ypač iki X a. ir neaišku ar jo
šventinimas skyrėsi nuo eilinio kokio nors daikto pašventinimo);
Dar išlikusi akolada Nyderlanduose Karalienė Beatričė 2009 (Beatrix Wilhelmina Armgard) |
2. Apjuosimas kalaviju (būtinasis).
Iki X-XI a. tai kai kur galėjo būti paprasčiausias ginklo įteikimas. Ankstesniais
laikais, karūnuojant karalių, markizą, kunigaikštį, grafą – automatiškai jie
tapdavo riteriais vien dėl šios ceremonijos;
3. Pentinų prikabinimas (ne visur ir ne visada - kaip ir skydo įteikimas);
4. Paskutinysis trinktelėjimas – „colée“. Tai turėjo būti paskutinis
antausis ar trinktelėjimas, kai riteris neduoda grąžos. Nuo šio žodžio ir kilęs
pavaidinimas „Akolada“ – kuri reiškė įšventinimą į riterius (dažniausiai kai kalbama apie frankų ar jiems
pavaldžių žemių riterius).
Tačiau Vokietijoje labai ilgai beveik nebuvo naudojamas arba visai nenaudojamas.
Galų gale, iki šios dienos, iš tuometinės akolados ir apjuosimo, liko tik ceremoninio
kalavijo (rapyros) uždėjimas ant peties: iš pradžių
ant dešinio, o po to ant kairio;
5. Privaloma formulė panaši į tokią
frazę: „Būk geru riteriu“, atsakymas „Būsiu, su Dievo pagalba“;
6. Riterio gebėjimo demonstravimas (jojimas, ieties ir kalavijo valdymas.. Nebūtina
dalis. Ji būdingesnė besiformuojant riterystei – ankstyvais laikotarpiais.) – vėliau - mišios;
7. Pamokymai, palinkėjimai ar
pamokslai (praktiškai visada: būk toks,
anoks, o štai ten – tavęs laukia priešas, nėra kada gaišti – pirmyn į ataką).
8. Na ir puota, aišku, jei sąlygos leisdavo...
Viskas priklausė nuo to, kada ir
kaip, ir kokia proga vykdavo įšventinimas. Žinomos ceremonijos, su visokiomis
atgailomis, apsiplovimais, persirenginėjimu – idant neofitas (naujokas)
būtų alia kūdikis... maldų kalbėjimais, pasninkavimais ir t.t.... Vienintelė ką
prigalvojo ir pridėjo kinematografas ir romanistai nuo savęs, tai frazė: „o
dabar kelkitės... sere...“.
Štai taip, kokio VII-VIII a. –
paprastutė ginklo įteikimo ir vasalinės priesaikos ceremonija, pavirto į
riterio „krikštynas“...
Atgaila, malda, ginklų šventinimas |
Įšventinimas galėjo būti atliekamas
likus kelioms minutės iki susirėmimo-kautynių... Pavyzdžiui, tam, kad motyvuoti
jaunuolius žūtbūtinei kovai... Skamba lėkštai, o efektas – didelis. Ilgokai
sėdėjęs kandidatuose/seržantuose jaunuolis/vyras su beatodairiška narsa puldavo
į mūšio lauką. Beje, ne vienas mūšis buvo pralaimėtas tik todėl, kad riteriui atsitraukti
iš mūšio lauko buvo mirtina gėda – neklausydavo net tiesioginių vadų
nurodymų (per Šimtametį karą tai buvo kaip rykštė frankų kariuomenėse)... Taip pat minimi atvejai, kai net XVI a. į riterius buvo įšventinama po
sėkmingo mūšio (pavyzdžiui
Prancūzijos karalius Pranciškus I po „Gigantų mūšio“ - iškart mūšio lauke), mirštant valdovui, kai jau laiko
visoms ceremonijoms nebelieka – paskutiniu atodūsiu įšventinama į riterius...
Tokios ir masinių įšventinimų ceremonijos, iš esmės, labai panašios, kaip dabar
karinėse pajėgose duodama priesaika... Vėliavos, trimitai, fanfarai... Vėliavos,
trumpa priesaika... Kaip minima, Sigizmundo, Fridricho ar Karolio IV karūnavime
Romoje, ant tiltų virš Tibro, po Šv. Jurgio vėliavomis buvo įšventinta daug ir
labai daug (Kiek? Niekas nežino) neofitų...
Tiesa. Būta ir labai griežtų
reikalavimų kandidatams į riterius. Pavyzdžiui, žinoma, kad Liudvikas VI Storulis,
1137 metais išleido įsakymą, jog visiems riteriams, kurie buvo įšventinti
neturint kilmingos giminės, pentinai būtų nudaužyti ant mėšlo krūvos... Kartu uždraudė
riteriais tapti valstiečiams, miestiečiams (turima galvoje amatininkus),
šventikams, pirkliams. Ši iškreipta tendencija paplinta po visą Europą, bet ją
apeiti turtingam - nebūdavo itin sunku. Pasitaikydavo netgi teisminių procesų,
kur liudytojais būdavo kviečiami itin kilnūs asmenys. Tik bėda dažnai buvo ta,
kad jei kalbėdavo apie gylį į trečią kartą, tai tas kilmingasis, kuris turėjo
liudyti senuosius laikus – nelabai tuos įvykius prisimindavo... ypač jei būdavo
koks nors masinis įšventinimas.
Taigi. Iš esmės apie įšventinimo
ceremonijų prašmatnumą ir pompastiką, galima pradėti kalbėti nuo Katarų
kryžiaus žygio (Albigiečių karų). Henrikas III (Šampanės grafas), norėdamas pritraukti daugiau kryžeivių, nusprendė riterių
luomą padaryti patrauklesniu: ėmėsi iškilmingų ceremonijų. Kaip tik tada
riterio vardas tapo aukštesniu už kavalerijos/raitininkų seržanto (skirtingai nuo riterių – seržantai dažnai gaudavo
atlygį – tai buvo apmokama tarnyba).
Seržantai tapo kaip ir kandidatais į riterius, ne ginklanešiais/skydnešiais, o
tarnaujančiais ir tam tikra prasme savarankiškais raiteliais kariais. Jie jau pagal
savo kilmę, dažniausiai, turėjo teisę kreiptis dėl įšventinimo į riterius.
Dar keletas įdomybių: Anglijoje –
Škotijoje, bet koks riteris galėjo įšventinti kandidatą į riterius, Vokietijoje
buvo ilgai laikomasi tradicijos, kad į riterius šventina tėvas arba tėvo
brolis, Ispanijoje labiau buvo populiaru būti kokio nors ordino
kavalieriumi-riteriu, o Frankų žemėse, su "lengva" Burgundijos ranka - įšventinimo į riterius kurtuazija nuėjo
net iki absurdo... Beje, būtent tas absurdas prie riterių luomo/klasės/vardo nunykimo
prisidėjo kur kas daugiau, nei mitas apie šaunamuosius parakinius ginklus. Riterystė
tapo pasiekiamas tik itin turtingiems ir itin kilmingiems asmenims, o visiems
kitiems buvo paprasčiausiai per brangu. Žmonės visada mokėjo
skaičiuoti pinigus, tad jau XVI a. pradžioje, mažiau turtingi kilmingieji ir
laisvieji žmonės - numojo ranka. Juolab, kad tapo įmanomu dalyku siekti karjeros
be jokio riterio vardo, o kreipinys ševalje ar sere, ar kiti jų analogai, ėmė plisti
nežiūrint to ar buvo asmuo riteriu, ar ne. Juolab, kad titulai galutinai atsiskiria nuo
žemės valdos: atsirado grafų, markizų ir panašių veikėjų, kurie gaudavo
rentą, nešiodavo titulus ir nebeturėjo jokių teisų į tam tikras žemes... o grafų, kunigaikščių "per Dievo valią" - beveik neliko... Tad ne
parako galios sunaikino riteriją. Tiesą pasakius - ji ir nebuvo sunaikinta – tik jų
paveldėtojais tapo karininkai... Tad toliau jau galima kalbėti apie naujai ant
riterių pamato užaugintą ir tam tikrų riterystės tradicijų paveldėtoją –
karininkiją...
Na ir keli žodžiai apie Vokietiją. Neužsiminti
apie ją – būtų nedovanotina. Apie Imperatoriaus riterius nekalbėsiu – su jais
viskas aišku – juos galima prilyginti ne tik kažkokiai išimtinei ložei, bet
netgi ir savotiškam ordinui. Jie buvo Imperatoriaus
skydas ir kalavijas, ir teisėjas, ir baudėjas, ir budelis... viešos ir
užslėptos valios nešėjas. Tam būtų galima pašvęsti absoliučiai atskirą temą.
Tad ne apie juos, o apie vokiškąjį praktiškumą.
Taigi, pas vokiečius nuo kryžiaus
žygių laikų susiformavo įdomi tradicija, o gal ir išskaičiavimai. Pirmiausiai,
kaip minėjau, nuo XIII a. riterių įšventinimo ceremonijos tapdavo vis
prašmatnesnės, brangesnė, o joms buvo bandoma suteikti kažkokia iškilminga prasmė ar
potekstė, kurių žmogus galėjo ir nesulaukti, nors valdovas ir buvo davęs pažadą (na niekas žodžio ir neatsisako, ne tinkama proga - lauk- tuoj, tuoj)... Na ir, kartu, išliko gilioji tradicija atėjusi dar nuo tų laikų, kai
vasalas ir riteris nebuvo išsiskyręs – kažkieno įšventintas riteris, tarsi
tampa priklausomas nuo įšventintojo. Net atsidūrę skirtingose „barikadų“ pusėse,
jie vienas kito atžvilgiu išlikdavo „džentelmenais“ (kaip
šį žodį suvokiame šiandien),
o politine prasme, tai taip pat buvo vienas iš įrankių mezgant didžiąją
politiką ar paprasčiausią intrigą. Prie ko aš vedu? Prie to, kaip vokiečių
turtingi kilmingieji arba negalintys įsirodyti jog tarp jų protėvių buvo
riterių, išsisukdavo. Taigi, jie tapdavo piligrimais ir galėjo būti įšventinti
į riterius šalia Kristaus karsto, kur jau tradicinės vakarų Europoje riterių
įšventinimo taisyklės nelabai galiojo. Taip pat šią tradiciją bandė taikyti
kryžiaus žygiuose į Pabaltijį, į Čekiją per Husitų kryžiaus žygius ir t.t., visur kur buvo skelbiamas kryžiaus žygis...
Tokiu
atveju, šie riteriai, tarsi tapdavo ganėtinai abstraktaus ordino nariais ir
visiškai nebuvo priklausomi nuo kažkokio siuzereno. Įdomu tai, kad Jeruzalėje iki
popiežiaus Aleksandro IV nurodymų, įšventinimo ceremonijas vykdydavo pasauliečiai,
o prie jo, ši teisė buvo suteikta išimtinai ten pagal visas sutartis misiją
laikantiems pranciškonams. Tad, jeigu ant kokio iki šios dienos išlikusio
vokiečių riterio kapo bus Jeruzalės karalystės herbas, tai reiškia, kad jis
arba dalyvavo kuriame nors Kryžiaus žygyje į Palestiną, arba buvo piligrimas ir
piligrimystės metu jį į riterius įšventino prie Kristaus kapo. Visi jie buvo
taip vadinamais „Švento kapo Jeruzalėje ordino riteriais“ (Ordo Equestris Sancti Sepulchri Hierosolymitani – įkurtas 1099
m., gyvuoja net po šiai dienai ir turi apie 30000 narių/riterių) ir
praktiškai be jokio globėjo ar siuzereno...
Jeruzalės karalystės herbas |
Na, tai kol kas tiek... (IIIdalis )
Ačiū, kad esate.
AtsakytiPanaikinti