Yra kelios istorinės temos, kurių
labai nemėgstu. Tai Čingischanas ir Aukso Orda, Marko Polo kelionės ir Antrasis
pasaulinis karas. Visos šios temos apaugintos tokiu istorinio purvo sluoksniu,
kad jį nuvalyti, negriaunant nusistovėjusių stereotipų, praktiškai neįmanoma.
Šiomis temomis kuriamos pasakos, spekuliacijos, sensacijos, disertacijos, o
visa aibė valstybių ir mokslininkų bando apklotą traukti į save. Visada rizikuoji užsitraukti kieno nors nemalonę...
Bet, kadangi per paskutines dvi
savaites i-netinėje erdvėje vėl buvo minėtas Čingischanas ir Aukso Orda, norisi
pateikti keletą įdomesnių faktų. Neturiu jokio tikslo griauti akademinės
istorijos kanonų. Šiaip... Pamąstymui... Nieko
daugiau, o ar teisingi-neteisingi jie... koks gi skirtumas, kai jau šitiek visko šia tema pripaistyta?..
Taigi. Pirmiausiai prieš pradedant kalbą apie Aukso Ordą, reikia prisiminti, kad šiuo metu gyvuojanti akademinė versija
apie Aukso Ordą, kurios branduolį sudarė puslaukiniai klajokliai, kurie kelis
šimtus metų buvo pajungę taip vadinamą Rusią – buvo sukurta Rusijos Imperijoje
XIX a. antroje pusėje. To prireikė visų pirmiausiai dėl politinių paskatų, nes
V.Europa visada savo santykius su Rusijos Imperija grindė nepasitikėjimu ar
elgėsi išskirtinai kaip su Azijos, o ne Europos valstybe. Napoleono
užkariavimai, jo karų atnešta gadynė ir jo imperijos žlugimas ir po to vykę europiniai debatai
dėl V. Europos valstybių likimų, aiškiai parodė, kad nežiūrint visko - Rusijos
Imperija yra kažkas kitkas, bet ne „Europa“ politine prasme (beje apie Rusijos
Imperijos karius ir prancūzų fermerius parašysiu kada kiek vėliau...). Taigi,
reikėjo kažką daryti. Na ir padarė. Ėmė visiems brukti sukurtą istoriją ir kaip ta „marytė“ iš anekdoto ėmė
pirštu baksnoti – „nekalta aš – jis pats atėjo“. Tačiau tokių faktų, kaip besivaidijantys
kunigaikščiai ieškojo užtarimo pas Didįjį Chaną nelaikydami to jokia išdavyste,
o paprasčiausiai normaliu reikalu – neužmaskavo. Neišėjo ir nesugebėjo paslėpti ir tokio
fakto, kad dabartinėj Rusijoj per taip vadinamą "mongolų-totorių jungą" buvo
pastatyta daugiau cerkvių auksiniais kupolais, nei per bet kokį kitą jos
istorijos periodą kartu sudėjus. Įdomu, ar ne? Pavergtieji statosi auksines
cerkves, o Ponai Šeimininkai jiems tai leidžia ir ima tik dešimtinę? „Be
komentarų“ – taip sakant...
Na, o rytietiški ar vakarietiški
šaltiniai niekada nedarė jokio didesnio skirtumo tarp Moskovijos ir Aukso
Ordos. Netgi atvirkščiai, istoriniuose šaltiniuose, pavyzdžiui šiaurės karas
Maskovijos su Livonija, LDK ir Lenkija - buvo laikomas karu su Mongolų Orda, o
jos veržimasis į Pabaltįjį – tai Ordos pasikartojantis V.Europos puolimas. Rusijos
Imperijos karas su Turkija buvo laikomas vos ne pilietiniu dviejų Ordų karu. O
visų kitų kunigaikščių tarpusavio vaidai tai tebuvo kova
dėl valdžios. Na ir pats Kulikovo mūšis - tai ne išsivadavimo mūšis, o paprasčiausias
vidinis Aukso Ordos "karaliukų" santykių aiškinimasis - dėl valdžios (beje, kuriame karo grobis atiteko Jogailos kariaunai, kuri per dienos kelią buvo nuo kovos lauko ir "nugalėtojai" turėjo skubiai viską palikę nešdintis, kad jų "neišspardytų"...).
Ir šis aiškinimasis tęsėsi toliau. Netgi
dar daugiau – senose graviūrose, tiek Rusios metraštininkų metraščiuose, tiek auksakalių ikonų puošyboje,
tiek V.Europos piešiniuose ar graviūrose – nesimato jokių azijatų, jokių
laukinių. Visur normalios vėliavos, vėliavos dažnau su kryžiais ar šventųjų veidais, normalūs kariai... ir visai ne siauros akys.
Kitaip
tariant, normalios kariaunos, kurių vadai kovoja dėl valdžios. Praktiškai šios vidinės kovos išdavoje, Carinė ir dabartinė Rusija ir yra tiesioginė Ordos paveldėtoja. Na ir Mongolų Imperijos paveldėtojai
ir XX, ir XXI a. elgiasi taip, kad norom nenorom, tai gali priimi tik kaip Ordos
tradicijų tęstinumą... Bet čia jau lyrika...
Taigi. Čingischanas. Pirmiausiai, tai
tikrasis jo vardas buvo Tamudžinas, ką išvertus reiškia „Kalvis“ (apie vardo
kilmę „Čingischanas“ – vėliau). Tamudžino gimimo vieta ir vėliau Ordos sostine -
laikomas Karakorumas. Bet Karakorumo pėdsakų nei prie Baikalo, nei kur nors aplinkui, net dabartinės Mongolijos teritorijoje – nėra. Beje, dabartinėje
Mongolijoe beveik jokių Aukso Ordos pėdsakų neranda... O ta vieta, kur dabar
yra Karokorumas - jokiais archeologiniais klodais nepasižymi, o to būt negali,
jei ten buvo tokios galingos ir pasaulį drebinančio Superimperijos Sostinė. Taigi,
kur ji yra? Manau, bet išvadas darykit patys, teisūs tie mokslininkai, kurie
rodo į Krymą ir teigia, kad tiurkų kalboje „kara“ – juodas, o „korum“ – „akmuo“
– taip buvo vadinamas Krymas. Kai kuriose šaltiniuose „Kara-Balgasun“,
juodieji bulgarai? Taip kažkada vadino teritoriją tarp Volgos ir Dono...
Taigi, Tamudžinas. Kaip jį
apibūdina? Kaip apibūdina šaltinai jo išorę? Apie tautybę, tai iš vis, niekas, niekur ir nieko - nerašo. Visokie portretai ir paveikslėliai, tai vėlesnių
amžių išmonė. To metų jokių rašytinių šaltinių nėra. Visai nėra. Likę tik kiek
vėlesni Marko Polo užrašai, kinų generolo-istoriko Čžau-Chun ir turkų Abul –
Gazi „tūkstantį kartų“ perrašyti ir savaip versti, ir savip traktuoti užrašai. Bet netgi pagal šituos skurdžius ir ne itin patikimus šaltinius ir nuniokotus užrašus, Tamudžino tėvo Esugėjaus protėviai buvo
„bordžigenai“ – žaliaakiai. Ką tai galėtų reikšti išskyrus, kaip giminę,
kurioje yra daug palikuonių žaliomis akimis – sunku sugalvoti. Na, o pasak
Čžau-Chun ir Abul – Gazi užrašų, Tamudžinas - būsimasis Čingiscahanas - buvo
labai aukštas, stotingas, aukšta kakta ir ilga barzda. Stipraus ir karingo
charakterio. Beje, ilga ir didelė barzda stepių mongolams nelabai ten jau auga
ir veši... O tas brukamas paveikslėlis su apkūniu siauraakiu, kinietiškos
išvaizdos ūsuočiumi į aprašymą tiek pat panašus, kiek šuo į katę...
Tamudžinas anksti tampa našlaičiu,
o žuvus jo globėjui, tai lieka ir be genties, ir be apsaugos. Ir dar vaikis prisidirba
visokiausių kitų nemalonumų, kaip pavyzdžiui - brolžudystė... Taigi Tamudžinas sprunka ir slapstosi. Čia jis susideda su
kitais laisvaisiais žmonėmis, tai yra žmonėmis kurie neturėjo nei giminės, nei
žemės... Galų gale, po karingų ir audringų klajonių, ši "plikšių" ir "bedalių" (be giminės ir žemių ir pastovios gyvenamosios vietos) brolija charizmatišką Tamudžiną išrenka savo chanu ir tampa orda.
O chanas, tai tuo laiku buvo ne tiek titulas, kiek rangas – kapitonas –
valdovas. Tai įvyksta 1182 metais. Labai primena klasikinį senovinį kazoką? Ar
ne?..
Toliau eina periodas kaip tas
bedalių būrys ar, tiksliau, bedalių orda, aiškinasi santykius su kitais klanais – senosiomis ir garbingomis giminėmis. Jis nelabai įdomus, tačiau įdomu tai, kad po šių peripetijų Tamudžinas
atsiduria Kinijoje. Mandžūrijoje. Šioje vietoje istoriniai šaltiniai tyli. Kai
kurie istorikai mano, kad jis pateko į kinų nelaisvę, kur jį laikė 15-16 metų.
Bet tai greičiausiai tik "baikė". Visiška nesąmonė. Pagal tų laikų realijas, jo
laikyti tokį laiką nelaisvėje nebuvo prasmės – iš bedalio klajoklio kario
jokios išpirkos nebuvo įmanoma gauti. Būtų supuvęs kokiuose ryžių laukuose ar
kasyklose, statybose... Bet ką jis tada ten veikė? Ogi labai paprasta. Kaip kažkada Vakarų
Roma samdė barbarus į savo kariuomenę, taip Kinai samdė "laisvuosius" klajoklių (gal tiksliau - kazokų?) būrius... Taigi, tai kas įvyko po 15-16 metų, rodo, kad taip ir buvo. Į istorijos areną
išeina azijietiškas, bet daug sėkmingesnis „Atila“ – karo meną, politiką ir
valstybingumą išmanantis charizmatiškas genialus karo vadas ir politikas.
Kitaip tariant, Tamudžinas buvo samdinys, tarnavo ir mokėsi... Jis puikiai pažino Kiniją ir
jos silpnumą iš vidaus. Tai tapo jo sėkmės rakteliu. Ten jis susigiminiuoja su
totoriais, kurie vėliau, su jo suburtąja orda ir veteranais, tampa jo
ištikimiausiais pasekėjais.
Beje, įdomu ir tai, kad tuo metu, kol
jis tarnavo ir mokėsi, jau tada pasaulio užkariavimas matomai sukosi jo galvoje. Grįžęs
Tamudžinas, o kai kurie istorikai teigia, kad pabėgęs, tai yra, savavališkai iš
karinės tarnybos kartu su savo būriu-orda pasišalinęs - dezertyravęs būsimasis imperatorius imasi ryžtingai veikti. Keletas sėkmingų
mūšių, sąjungininkų paieška ir t.t. Bet čia jau kita tema. Įdomumas kitkame. Po
to, kai jis 1206 metais pasiskelbia imperatoriumi, sostine paskelbia Karakorumą
ir priima priesaikas. Priėmęs priesaikas jis sušaukia Didįjį suvažiavimą. Štai
šis suvienytų giminių ir kaganatų susirinkimas jo titulą „Dangaus sūnus“
(rašytiniuose šaltiniuose retai sutinkamas šis kreipinys į Tamudžiną), keičia į
Čingis-Chaną. Ką reiškia šis žodžiu junginys? Yra įvairių versijų. Bet visos
jos susieina į vieną - Drąsusis, Nenugalimasis... ar koksai tai tokią ar panašią reikšmę turintis vardas. Pergalę nešančio ir lydimo sėkmės kario vadas. Manoma,
kad kai kuriuose V.Europos veikaluose minimas rytuose valdęs Georgijus/Jurgis –
tai ir yra Čingis-Chanas, nes tuo metu versti valdovų vardus buvo normali
praktika... Bet nukrypau, taigi - nuo šio momento visi jie tampa mongolais.
Būtent. Iki tol mongolais buvo vadinama tik Tamudžino suburta orda, o dabar jau Imperija. Tokios tautos, nacijos, kaip mongolai net nebuvo. Tai buvo politinis
pavadinimas, o ne etninis. Pats žodis „Mongol“ turi kelias versijas, pavyzdžiui
„mengel“ – Amžinasis elis, bet ko gero priimtiniausia versija, kad tai nuo
graikiško žodžio „Magalion“, kuris reiškia „didysis“, arba nuo kazachiško
žodžio „minkol“ – „tūkstančių karių“. Na ir patys save jie vadino
„didžiaisiais“. Taigi kai rašoma Mongolai-Totoriai, tai reikia suprasti ne
mongolų dabartinę tautybę ar priklausomybę etninei grupei, kaip bandoma kai kur pabrėžti, o kaip - Didieji Totoriai, Galingieji Totoriai arba net Didieji Kariai, nes kai kur tartar ir karys
– sinonimai, ar pan. Bet kadangi šiuo metu yra kelios tautos, kurios
pretenduoja save vadinti mongolų vaikaičiais – tai šaltiniuose galima sutikti
tokią velniavą ir peklą su įvairiausiomis "pasakomis", kad net sunku ką nors rišlaus suvokti, bet labai lengva
susipainioti...
1208 metais, prieš įsiverždamas į
Kiniją imperatorius pakyla ant kalno ir
ten pasnikauja, ir meldžiasi tris dienas, o ketvirtąją paskelbia, kad Dievas su
jais ir dovanoja jiems pergalę... Ups.. reiktų atkreipti dėmesį į žodį
„Dievas“. Kitur teigiama, kad „Dangus“, o tai vienas ir tas pats. Jokių šamanų,
laužų ar tamtanų-būgnų... Tai kur tada tie mongolai-totoriai stabmeldžiais su
šamanų būgnais užkariavę nelaimingąją Rusią? Visi išlikę šaltiniai rodo kad
mongolų totorių vadai meldžiasi vieninteliam Dievui... Ir ne taip svarbu ar pagal Bibliją, ar Koraną, ar pagal savo supratimą. O svarbu tai, kad visokio plauko "šaltiniai" matyt
sėkmingai painioja Sibiro tauteles, kurie taip pat norėtų būti čingischaniukais, su totoriais arba paprasčiausiai bando
sumenkinti pačius totorius... Kito paaiškinimo net nėra. Žodžiu, kokio tikėjimo
buvo Čingischanas – neaišku, bet, kad ne stabmeldžiu su šamano būgnu, tai
tikrai. Beje, nuo pat pirmų savo valdymo dienų Auksinėje Ordoje Čingischanas
uždraudė bet kokį persekiojimą dėl religijos. Bent jau jo pripažintos imperijos
ribose. Tai logiška – daugianacionalinė imperija greit būtų subyrėjusi. Beje,
šio priesako gan ilgai buvo laikomasi ne tik Marko Polo laikais, bet ir vėliau.
Pavyzdžiui, net yra išsaugotų dokumentų, kur Devlet Girėjui (tam, kuris sudegino
Ivano IV Maskvą) Krymo gyventojai skundžiasi, jog neturi popo jau gan ilgą
laiką ir šis gana tolerantiškai imasi jo paieškų... Vėl gi, cerkvės statomos,
popų ieško net chanai ir t.t., tad kaip gi tada su tais teiginiais, kad pravoslavus
persekiojo ir grobė į vergiją?.. Na taip, grobė, niokojo, degino, bet grobė kaip karo grobį konfliktų
metu, bet visai ne pagal religinį kontekstą... Chanų atvykusių tarnauti Maskovijos
carams, kurių palikuonys ilgainiui tapo Maskovijos kilmingųjų elitu, net neprašydavo persikrikštyti. Tk prisiekti... Na ir po šiai dienai galima sakyti tos
tradicijos su tam tikrom išlygom išlikusios... Mechanizmas veikia po šiai dienai... Bet, kartu, nereikėtų painioti
su katalikybe... ar kitomis krikščioniškos pakraipos pripažintos konfesijomis
- čia jau potencialių priešų religija ar religijos už imperijos ribų – ar ne "imperijos piliečiams" - kitos taisyklės...
Toliau tai sekė visa eilė
užkariavimų ir t.t., ir pan., ir kiekvieną epizodą galima būtų narplioti ir
tyrinėti, bet susijusių tik su pačiu Čingischano išskirtumu – kaip ir nėr.
Bet tik ne jo mirtis. Mirė 1227 metais sulaukęs būgtai 65 metų. Čia jau dvi
įdomybės - teko sutikti parašymų, kad
tuo metu ten lankėsi Marko Polo, tuo tarpu, kai jis gimė tik 1254 m. (!). Jis galėjo lankytis tik pas
Čingischano gerokai pagyvenusį anūką Chubilajų. Beje, Marko Polo pirmuose
leidimuose vaizduojamas chanas neturėjo jokių mongoloidinių bruožų, kaip
bandoma vaizduoti dabar. Tiurkiškų-europietiškų - galima žvelgti, bet ne
mongoloidinių. Gaila, nepavyko rasti graviūros su Chano žmonomis ir vaikais. Jos
nupieštos kaip blondinės... baltaplaukės... o vaikai šviesiaplaukiai...
Marko Polo piešinys vaizduojantis kaip chanas, greičiausiai Chubilajus, jam įteikia auksinį leidimą keliauti po jo imperiją
Beje, apie pačius mongolus. Senuose
žemėlapiuose galima sutikti net kelias mongolijas, mogolus, mandžūrus. Visas
tas regionas už Maskovijos į rytus link Kinijos buvo vadinamas Tartaria arba
Grand Tartaria. Tartaras... Europiečiams tai ir buvo Tartaras. Ir reikšmė buvo
ta pati – vieta iš kur judėjo grėsmė... Greičiausiai, kad dabartiniai mongolai iš
ties yra Čingischano Mongolų ordos atskala, kuri susimaišė su ateiviais iš
Sibiro ir Mandžiūrais, tapo budistais, bet vargu ar tai ta vieta, kur buvo
sostinė ir kūrėsi ir gyvavo imperija – imperijos širdis.
Nei rašytiniai
šaltiniai, nei archeologiniai tyrinėjimai to nepatvirtina... Labai įdomu, kada
gi jie ten ras Čingischano kapą?.. Na bet tuščia jų… tuoj bus du šimtai metų,
kaip visą stepę rausia ant bet kokios kalvelės galvodami, kad po ja ilsisi
Didysis ir Baisusis...
Na ir antroji Čingischano mirties
ypatybė susijusi net su „šia diena“. Tai legenda apie Baltąjį carą. Įdomi legenda. Kaip
atsirado ši legenda, niekas nežino, bet Kinijoje ir Azijos stepėse ir dalyje
Sibiro tarp vietinių gyventojų ilgai gyvavo legenda, kad Čingischanas mirdamas
išpranašavo, jog jo imperija atgims ir dar labiau sustiprės, kai po septynių
šimtų (?) metų gims Baltasis Caras. Įdomiausia, kad šia legenda bandė
pasinaudoti britai kolonizuojant Kiniją, šia legenda, pradedant Aleksandru III
(Badmajevo raštas imperatoriui) bandė prisidengti Carinė Rusija vykdydama
ekspansiją į Tolimuosius rytus. Netgi sovietų sąjunga tarp 20-30-tųjų bandė išdirbti planą su Kinijos pajungimu pakišant jiems Baltąjį Carą... Žodžiu,
tuos septynis šimtus metų skaičiuoja kaip kas moka... kas kaip išmano, bet įdomiausia tai, kad dar
prieš dešimtį ar daugiau metų ši legenda tiek literatūroje, tiek internete buvo
tik šiaip legenda - įdomi legenda ir tiek. Pasakaitė. Jokios politikos čia kišt nenoriu,
bet jei dabar bandysite kas ieškoti šios legendos internete, tai iš karto "užsirausite" ant aibės ir galybės pranašysčių ir aiškinimų, jog Putinas ir yra
tas Didysis Baltasis ir Pūkuotas Caras... Nors griūk aukštielniks J Kas netikit, paieškokit per kokį jandeksą...
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą