2018/02/22

Žanas Detailis... uniforma, kuri galėjo būti...





Taip, tai dar vienas „karo“ dailininkas: Žanas-Baptistas Eduardas Detailis (Jean-Baptiste Édouard Detaille, 1848-10-05 – 1912-12-23).

Nežiūrint to, kad jau nuo 1802 m. buvo galimybė jau gauti fotogramas, o 1855 m. nuotraukose pavykdavo perteikti spalvos jausmą, Žanas Detailis buvo pripažintas beveik oficialus Prancūzijos karinių pajėgų meninkas.

Gimė ir gavo išsilavinimą Pikardijoje, o jo senelis buvo Napoleono ginklų tiekėjas. Tačiau, kartu, ir dailininkas menininkas. Būtent jis Žaną suvedė su Napoleono karo dailininku Žanu-Luisu Ernestu Meisonieriumi (Jean-Louis Ernest Meissonier 1815–1891), kuris iš esmės ir tapo jo mokytoju.
Palyginimui: Meissonier'ius, 1814, Campagne deFrance
Detailas pasižymėjo kruopštumu, išradingumu ir beprotišku dėmesiu smulkioms detalėms. Debiutavo 1867 metais su paveikslu „Bugnininkas“, kur buvo vaizduojama Prancūzijos revoliucija, o siužetas neparemtas jokiu įvykiu – tiesiog iš galvos ir jo pačio susigalvotas. 

Prasidėjus Prancūzijos-Prūsijos karui (1870-71), stojo savanoriu į 8-tąjį Prancūzijos mobilųjį batalioną. Dalyvavo Paryžiaus gynyboje. Susipažinus su kareivišku gyvenimu ir jo smulkmenomis, jo tapyba tapo dar kruopštesnė ir didelė dalis pastangų atiteko būtent vaizduojamo siužeto detalizavimui. Negana to, drąsiai eksperimentavo su akvarele ir aliejumi (turiu galvoje dažus). Tad praktiškai kai kurie jo darbai, galbūt net pranoko nuotraukas, jais galima remtis kalbant apie atskirų Prancūzijos dalinių, o taip pat ir jų priešininkų ar sąjungininkų ekipiruotę, ginkluotę... net kasdieninio kariško ir civilinio gyvenimo ypatumus.

Pedantiškas ir neramus dailininkas 1885 metais išleido savo knygą/albumą „L'Armée Française“, kurioje buvo 300 piešinių karine tematika ir 12 reprodukcijų.
Beje, bendradarbiavo su dokumentinės ir siurrealistinės fotografijos pradininku – Eugenijumi Tgetu (Eugène Atget, 1857-1927) – jis buvo vienas iš pirmųjų, kuris įvertino šio fotografo talentą ir įsigijo pirmąsias jo nuotraukas, kurias, matomai, naudojo kurdamas savo paveikslus. Beje, jis turėjo gana didelę karinių uniformų ir jų detalių kolekciją, kurią naudojo kurdamas savo paveikslus. Visi ši kolekcija po jo mirties neatlygintinai buvo perduota Paryžiaus Karo (Armijos) muziejui.

Na ir dar įdomu tai, kad 1912 metais Karo ministerijai pristatė eskizą-projektą dėl naujos Prancūzijos karinių pajėgų uniformos. Ministras šio projekto nepatvirtino, tačiau pasiūlytos spalvos, kai kurie elemantai ir adriano šalmas, vis tik buvo paimti modeliuojant naująją uniformą, su kuria prancūzai jau dalyvavo I-mame pasauliniame kare.


Pasiūlytas uniformos projektas
Na ir pabaigai belieka pasakyti, kad buvusioje eseserkėje - Savoko Sąjungoje jo darbai buvo labai stipriai nepageidaujami. Į albumus ir katalogus neįtraukiami, knygų iliustracijose nenaudojami arba jų (darbų) detalės buvo ypač atrenkamos ir cenzūruojamos.
de sous-lieutenant du 20e chasseur



The Camp Barber

Retour de Carabiniers de La Charg
Revue camp de Châlons (manevrai))
Obsèques de Danrémont (atsisveikinimas su gen. Danremontu)
Battle of Fontenoy
battle of Mars la Tour, 1870
Le General d'Hautpoul a Cheval


Vive L'Empereur
Grenadierius


Hussard, 1890

Imperial Guard, Grenadiers a Pied at the Battle of Mars-La-Tour









 

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą

"Batavia" išėjo į Bataviją...