Nežiūrint
to, kad jau nuo 1802 m. buvo galimybė jau gauti fotogramas, o 1855 m. nuotraukose
pavykdavo perteikti spalvos jausmą, Žanas Detailis buvo pripažintas beveik
oficialus Prancūzijos karinių pajėgų meninkas.
Gimė ir
gavo išsilavinimą Pikardijoje, o jo senelis buvo Napoleono ginklų tiekėjas.
Tačiau, kartu, ir dailininkas menininkas. Būtent jis Žaną suvedė su Napoleono
karo dailininku Žanu-Luisu Ernestu Meisonieriumi (Jean-Louis
Ernest Meissonier 1815–1891),
kuris iš esmės ir tapo jo mokytoju.
|
Palyginimui: Meissonier'ius, 1814, Campagne deFrance |
Detailas
pasižymėjo kruopštumu, išradingumu ir beprotišku dėmesiu smulkioms detalėms.
Debiutavo 1867 metais su paveikslu „Bugnininkas“, kur buvo vaizduojama Prancūzijos
revoliucija, o siužetas neparemtas jokiu įvykiu – tiesiog iš galvos ir jo pačio
susigalvotas.
Prasidėjus
Prancūzijos-Prūsijos karui (1870-71), stojo savanoriu į 8-tąjį Prancūzijos
mobilųjį batalioną. Dalyvavo Paryžiaus gynyboje. Susipažinus su kareivišku
gyvenimu ir jo smulkmenomis, jo tapyba tapo dar kruopštesnė ir didelė dalis
pastangų atiteko būtent vaizduojamo siužeto detalizavimui. Negana to, drąsiai
eksperimentavo su akvarele ir aliejumi (turiu galvoje dažus). Tad praktiškai
kai kurie jo darbai, galbūt net pranoko nuotraukas, jais galima remtis kalbant
apie atskirų Prancūzijos dalinių, o taip pat ir jų priešininkų ar sąjungininkų ekipiruotę,
ginkluotę... net kasdieninio kariško ir civilinio gyvenimo ypatumus.
Pedantiškas
ir neramus dailininkas 1885 metais išleido savo knygą/albumą „L'Armée
Française“, kurioje buvo 300 piešinių karine tematika ir 12 reprodukcijų.
Beje,
bendradarbiavo su dokumentinės ir siurrealistinės fotografijos
pradininku – Eugenijumi Tgetu (Eugène
Atget, 1857-1927) – jis buvo vienas iš pirmųjų, kuris įvertino šio fotografo
talentą ir įsigijo pirmąsias jo nuotraukas, kurias, matomai, naudojo kurdamas
savo paveikslus. Beje, jis turėjo gana didelę karinių uniformų ir jų detalių
kolekciją, kurią naudojo kurdamas savo paveikslus. Visi ši kolekcija po jo
mirties neatlygintinai buvo perduota Paryžiaus Karo (Armijos) muziejui.
Na ir
dar įdomu tai, kad 1912 metais Karo ministerijai pristatė eskizą-projektą dėl naujos
Prancūzijos karinių pajėgų uniformos. Ministras šio projekto nepatvirtino,
tačiau pasiūlytos spalvos, kai kurie elemantai ir adriano šalmas, vis tik buvo
paimti modeliuojant naująją uniformą, su kuria prancūzai jau dalyvavo I-mame
pasauliniame kare.
|
Pasiūlytas uniformos projektas |
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą