Ką galite pagalvoti šiais laikais
išgirdę posakį „širdžių ėdikas“? A, ha... O realybėje, iš kur jis kilo?
Aišku, kad yra įvairių hipotezių,
pradedant poetiškąja, jog tai aforizmas. Tos romantiškosios, be
abejo gražios - bet tik tiek, o štai tikroji posakio esmė gali slypėti po visai
realiais atsitikimais... Tiesiogine prasme... Ir nelabai mūsų akimis žiūrint gražiais atsitikimais.
Ir pirmiausia jis gimė, kaip meilės
trikampio išdava... Gali būti, kad legenda mus pasiekia iš beprotiškų amžių
glūdumų, tačiau pirmoji plačiausiai žinoma užrašyta drama buvo Konrado
Viurcburgiečio (Konrad von
Würzburg, 1220(30)-1287 m. – apie jį patį nesiplėsiu), kūrinyje „Herzmäre“, ir plačiai pasklinda po Vakarų Europą. Jei anksčiau tai galėjo
būti tik legendos ir padavimai ar kraupios pasakėlė nakčiai, tai po Konrado šis siužetas tampa nelaimingo meilės trikampio sinonimu. Galimai galėjo būti ir
pamėgžiotojų (veikiausiai ir buvo…)…
Legendos
esmė tokia, kad buvo toks riteris, kuris įsimylėjo ištekėjusią „Frau“, bet jų
aistringai meilei visomis tiesomis ir netiesomis (kipšas
toks) trukdė jos vyras. Tad riteris iškeliavo į Palestiną, kurion keliaudamas iš
meilės ilgesio nukaipo. Tik prieš mirtį dar prisakė nusiųsti jo širdį mylimajai.
Tarnai priesaką įvykdė, bet "bjaurusis" baronas perėmė siuntinį - tai yra - širdį ir įsakė ją patiekti
pietums. Žodžiu "bla-bla-bla"... ir „Frau“, sužinojusi, jog suvalgė savo meilužio
širdį, miršta iš širdgėlos ir gėdos...
Žodžiu, „širdžių ėdikas“ ar „ėdikė“ folklore visai ne retas atvejis ir jis tikrai susijęs
su meile... Tik vėlesniais ir visai nesenais laikais kažkada įgavęs kitą prasmę... Na ir, šis motyvas, neretai
perpasakojimas įvairiausių taip vadinamo renesanso autorių. Jį galima sutikti ir Bokačio devintoje
novelėje, ir Margaritos Navarietės 32-oje... Bet apie ją - kiek vėliau, nes ganėtinai
įdomi josios istorijos versija, o dabar apie pačias širdis...
Ričardo Liūtaširdžio širdis |
Širdis
simbolikoje, be abejo, užima labai svarbią vietą. Bet, tai, vėlgi - labai senos
tradicijos ir paremtos realiais veiksmais, o ne romantiniais polėkiais. Esmė
tame, kad apie XII a. nuo frankų paplito paprotys širdį laidoti atskirai. Tai
yra, karžygys-riteris, iškeliavęs į kokią „palestiną“, neretai prisako jo
mirtie/žūties atveju parvežti ir palaidoti jo širdį jo pačio pasirinktoje
vietoje. Kūną pargabenti tais laikais buvo nerealu, o štai didiko širdį, kokioje
švininėje dėžutėje – visiškai įmanoma. Tad kūnas sau, širdis sau... Ir šitas
paprotys, jau praradęs savo pirmykštį praktiškumą, kuo puikiausiai atžingsniavo
iki XX a. (net XXI a.). Patys gi žinot apie Kostiušką ir Pilsudskį... ar ne? Žodžiu, toks
paprotys buvo gajus ganėtinai ilgai ir kilmingųjų tarpe buvo populiarus per
visą amžių virtinę. Dabar jau egzotika ir vos ne iškrypimas, o štai anuomet –
savaime suprantamas dalykas... Ir šūksnis „užkaskit mano širdį prie...“ ar
„mano širdis lieka su...“ - kai kuriais atvejais turėjo fizinę prasmę...
-
Ričardas Liūtaširdis... jo širdis net 2012 metais buvo ekshumuota tiriant jo
mirties priežastis (Širdis buvo palaidota Ruano Noter-Dame);
-
Robertas I – Škotijos karalius...
- Lokanas
– Dublino vyskupas...
- Anos
Bolein – širdis Ervartone, jos jaunystės miestelyje...
- Šopenas
– širdis Varšuvoje...
- Otas
Habsburgas... Paskutiniojo Austro-Vengrų imperatoriaus kūnas Vienoje, o širdis 2011
m. perlaidota Vengrijoje Panonchalmo abatijoje...
Na,
žodžiu, iš esmės – sąrašas begalinis...
Margarita Navarietė |
Bet
grįžkime prie legendų... Labai įdomi „širdžių ėdiko (-ės)“ arba „meilės
trikampio“ Margaritos versija. Ir, tarp kitko, ten minimo barono veiksmai
visiškai nesmerkiami, o netgi laikomi savaime suprantamais. Tarsi duoklė aniems
laikams, vos ne kaip jo atlaidumo ir gerumo pavyzdys. Žodžiu, pagal siužetą,
tai veiksmas frankų karaliaus Karolio VIII valdymo laikotarpiu (XV a. pabaiga).
Jo kurjeris ir pasiuntinys (didikas be abejo) išvyksta į Šventąją Romos
imperiją, kur priverstas naktį, kažkur pasienyje, apsistoti pas baroną. Kaip
paaiškėjo, baronas labai vaidijosi su savo žmonos gimine - bijojo ir laukė jų
antpuolio ar kažkokio tai keršto ir pasirodo, visa tai vyko dėl jo vokiškosios
gražuolės žmonos neištikimybės. Jis ją aptiko su meilužiu, meilužį nudobė, ją
nuskuto plikai, atėmė visas žmonos teises (va, kaip!) ir jos spintoje pakabino
meilužio skeletą be kaukolės. Iš kaukolės jis padarė taurę (na, ne asmeniškai - tam meistrai yra): akiduobes
užpylė sidabru ir kiekvieną kartą, kai nelaimingoji nusidėjėlė norėdavo
atsigerti, gėrimus jai paduodavovo šioje kaukolėje... Va... Tik ši istorija
baigiasi laimingai – niekas nieko nesuvalgė, o vyras, to biš – baronas,
įsikišus kilniajam pasiuntiniui, priėmė žmonos atgailą ir jai atleido, ir laimingai
toliau sau gyveno...
Na, va...
štai jums ir dar viena - „skeleto spintoje“ - legendos pradžia...
Ah, tie
meilės trikampiai... riteriniai romanai ir pamokslai.... jokios romantikos –
vien tik aistra... ir bausmė... Už malonumus kartais tenka sumokėti...
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą