Taip, taip... čia jokios klaidos
nėra – vokiečių konkistadorai...
Tačiau, pradžiai, perspėju jog vėliau
bus tokios iliustracijos, kad žmonės tapę žaliavalgiais arba žmonės
įsivaizduojantys, kad mėsa auga šaldytuvuose, ar, kurie kelia/ė rankas už
„pimpčkiukų“ pervadinimą į „pakalikus“- geriau toliau negadintų akių ir
nervų...
Čia aš visai rimtai ;)

Taigi... žymiausi vokiečių
konkistadorai:


- Jurgis Špejeris (Georgy von
Speyer), gimęs kaip Georg Hohermuth, ispanų vadinamas Jorge de la Espira (1500
-1540) – Nikolauso Federmano ekspedicijos ieškant el Dorado, leitenantas.
(Špejeris dešinėje, Hutenas centre)
- Pilypas von Hutenas (Philip von
Hutten (1510-1579) – humanisto riterio Ulricho von Guteno pusbrolis (rašoma, kad kuzenas, o tai nebūtinai kraujo
pusbrolis). Jurgio von Špejerio bendražygis, kuriam žuvus, tęsė ekspediciją
Eldorado paieškose ir dalyvavo kitose ekspedicijos.
- Ambrozijus Eingeris (Ambrosius Ehinger; g. iki 1500 – 1533) - Klein Venedig gubernatorius/valdytojas. Eldorado ir šiaip turtų ieškotojas. Su vietiniais elgėsi itin žiauriai. Net po jo mirties indėnų tarpe gana ilgai sklido blogos reputacijos legendos.
Ulrichas Šmidlas (Ulrich Schmidl;1510-1579)
– ladsknechtas. Dalyvavo Pedro de Mendozos ir kitose ekspedicijose. Išliko jo
dienoraščiai. Mirė Vokietijoje.
Hansas Štadenas (Hans Staden; 1525
– 1579) - vokiečių landsknechtas ir ko gero žinomiausias vokiečių
konkistadoras.
Taigi štai. Tai tik žinomiausi
vokiečių konkistadorai. Įdomu ar ne?
Pavyzdžiui, Ulrichas Šmidlas - puikiai išsilavinęs ir iš turtingos šeimos kilęs vokietis, kuris savo noru ir visai ne dėl būtinumo tapęs landsknechtu, išgarsėjo savo dienoraščiais, kuriuose aprašė netgi florą ir fauną... Savo pavyzdžiu iliustruoja, jog landsknechtai veikė ne tik vidurio Europoje, bet ir pirmosiose jų kolonijose... Tiesą sakant, tokie žmonės kaip Ulrichas, sėkmingai griauna įsivaizdavimą, jog landsknechtai veikė tik Europoje... Iš tiesų, landsknechtai - samdėsi visur, kur tik vyko peštynės... net ir Naujajame Pasaulyje... (kažkodėl kai kalbama apie renesansinę Vokietiją, Lietuvą, Lenkiją ar kitas vidurio Europos Šalis, vaizdas būna toks, lyg jos visos gyveno ne toje pačioje Europoje, o kažkokioje uždaroje ir tankiai sienelėmis atskirtoje arbatinėje dėžutėje... Na bet tiek to...)
Pavyzdžiui, Ulrichas Šmidlas - puikiai išsilavinęs ir iš turtingos šeimos kilęs vokietis, kuris savo noru ir visai ne dėl būtinumo tapęs landsknechtu, išgarsėjo savo dienoraščiais, kuriuose aprašė netgi florą ir fauną... Savo pavyzdžiu iliustruoja, jog landsknechtai veikė ne tik vidurio Europoje, bet ir pirmosiose jų kolonijose... Tiesą sakant, tokie žmonės kaip Ulrichas, sėkmingai griauna įsivaizdavimą, jog landsknechtai veikė tik Europoje... Iš tiesų, landsknechtai - samdėsi visur, kur tik vyko peštynės... net ir Naujajame Pasaulyje... (kažkodėl kai kalbama apie renesansinę Vokietiją, Lietuvą, Lenkiją ar kitas vidurio Europos Šalis, vaizdas būna toks, lyg jos visos gyveno ne toje pačioje Europoje, o kažkokioje uždaroje ir tankiai sienelėmis atskirtoje arbatinėje dėžutėje... Na bet tiek to...)
Ypač išgarsėjo Nikolausas ir
Hansas. Nikolausas su savo „Indianische Historia. Ein schöne kurtzweilige
Historia Niclaus Federmanns des Jüngern von Ulm erster raise“ ir Hansas Štadenas su „Warhaftige Historia
und beschreibung eyner Landtschafft der Wilden Nacketen, Grimmigen
Menschfresser-Leuthen in der Newenwelt America gelegen”.
Tačiau
iš visų šių išvardintų ir labiausiai išgarsėjusių vokiečių konkistadorų,
tikraisiais „sėkmės džentelmenais“ galima pavadinti tik Hansą ir Ulrichą, kurie
nežuvo klajonėse ir Eldorado paieškų ekspedicijose, varge ar skurde, o netgit su
šiokiu tokiu grobiu grįžo į gimtinę, kurioje juos taip pat lydėjo nemenka sėkmė
ir jie sulaukė gana garbaus amžiaus...
Nesvarbu
kaip juos rikiuoti, rūšiuoti ar analizuoti – visi jie - kiekvienas atskirai - verti atskiro aprašymo.
Visų jų gyvenimo istorijos gana paslaptingai įmantrios ir net romantizuotos, tačiau Hansas „perspjovė“ visus: jį galima laikyti tikru ir gana
retai tokios profesijos žmogui pasitaikančiu Fortūnos numylėtiniu...
Hanso
Štadeno knygą „Tikra istorija ir laukinių šalių, nuogų, rūsčių žmonių-žmogėdrų
Naujojo Pasaulio Amerikos“, išleistą 1557 m., savo laiku buvo galima prilyginti
sprogimui. Ji dar esant jam gyvam, buvo išversta į keletą kalbų ir vėliu
priskaičiuojama jog turėjo ne mažiau kaip 76 leidimus. Netgi šiais laikais - ji
buvo kelis kartus perleista, o 1970 m. pagal jo siužetą pasirodė kinas „Como
Era Gostoso o meu Francês“ (Koks skanus buvo mano prancūzas), o 1999 pagal
ją pastatas kinas „Hans Staden — Lá Vem Nossa Comida Pulando“ (Hansas
Štadenas – žiūrėkit, pas mus atšuoliuoja valgis). Kai kurie epizodai,
tikrai ne silpnų nervų žiūrovams...
Taigi, Štadenas
vienoje lentynoje su Marku Polu, Fransua Rablė, Servantesu... ir netgi Šekspyru
– ne kaip keliautojas, bet kaip pasaulietinis viduramžių rašytojas, kurio
kūriniai dar gajūs ir šiandieną. Įdomu dar tai, kad vien todėl, jog jomemuaruose
aprašytas kanibalų gyvenimas, į kurių nelaisvę buvo papuolęs - jo veikalą kartais aršiai
bandoma kritikuoti... Vien todėl, matyt, niekada jo nepastatys į tą vieną lentyną su paminėtais
klasikais, o bandys visada užkišti kuo toliau nuo akių.... Laikai nebe tie... Tačiau
vis tik dauguma istorikų, antropologų ir kitų mokslininkų mano, jog aprašyta
istorija turi tvirtą pagrindą, t.y., toji h"umanistų" kritika iš ties yra nieko
verta – detalės, aprašymai, peizažai, papročiai ir aibė kitokių knygos bei Hanso
biografijos smulkmenų akivaizdžiai rodo jog šis žmogus iš ties galėjo būti ir buvo laukinių žmogėdrų nelaisvėje.
Tai kas
gi tas Hansas Štadenas?
Jis buvo
landsknechtas, keliautojas, jūreivis ir rašytojas.








Jam ištrūkti pavyko 1554 m.,
kai netoliese buvo prancūzų laivas ir į pakrantę išlipo prancūzų pirkliai. Šiuo
laivu jis 1555 m. vasario 22 d. ir pasiekė Normandiją ir tais pačiais metais
grįžo į Vokietiją.
Ten, Marburge (Marburg) neaišku ar sutinka seną pažystamą, ar giminaitį, ar šiaip nekvailą žmogų, kuriam jo pasakojimai atsirodė perspektyvūs – gydytoją daktarą Johaną Dryanderį (Dr. Johann Dryander). Šis finansuoja jau anksčiau minėtų jo memuarų parašymą ir leidimą. Taigi, 1577 metais išleidžiama Hanso Štadeno “Tikroji istorija…” Šioje knygoje gana vaizdžiai prašyti ir indėnų-žmogėdrų papročiai, gyvenimo smulkmenos bei gamta. Knyga buvo gausiai iliustruota graviūromis ir piešiniais. Ji žaibo greitumu (turint galvoje tų laikų tempus) išplito po visą Vakarų Europą ir buvo išversta net į kelias kalbas.
Štadenas manoma, kad išgyveno iki
1579 m. ir mirė Volhangene (Wolfhagen) arba Korbache (Korbach).
Ten, Marburge (Marburg) neaišku ar sutinka seną pažystamą, ar giminaitį, ar šiaip nekvailą žmogų, kuriam jo pasakojimai atsirodė perspektyvūs – gydytoją daktarą Johaną Dryanderį (Dr. Johann Dryander). Šis finansuoja jau anksčiau minėtų jo memuarų parašymą ir leidimą. Taigi, 1577 metais išleidžiama Hanso Štadeno “Tikroji istorija…” Šioje knygoje gana vaizdžiai prašyti ir indėnų-žmogėdrų papročiai, gyvenimo smulkmenos bei gamta. Knyga buvo gausiai iliustruota graviūromis ir piešiniais. Ji žaibo greitumu (turint galvoje tų laikų tempus) išplito po visą Vakarų Europą ir buvo išversta net į kelias kalbas.

Deja, kuo jis užsiiminėjo po knygos rašymo metu ar
po jos išleidimo - duomenų nėra...
Gerai internete paieškojus, vokiečių ir anglų kalbose
ši knyga tikrai yra. Kaip yra ir Nikolauso Federmano. Labai lengvai ir įdomiai surašytos. „Pagauna“ net
šiandieną...
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą