Tai ką
mes dabar vadiname „degradacija“, iš esmės turi labai tikrą ir tvirtą pagrindą.
Tai buvo bausmė. Nužeminimas. Arba išmetimas iš kažkokio luomo.
Tikriausiai ne kartą teko skaityti, girdėti
ir matyti visokiausias ekranizuotas įšventinimo į riterius versijas... titulų suteikimo ceremonijas... Tačiau egzistavo ir atvirkštinis procesas: riterio
vardo ar titulų atėmimas. „Išmetimas“ iš luomo. Ši ceremonija ir buvo vadinama degradacija.
Jeigu titulo atėmimas dar kartais
nieko nereikšdavo, juolab, kad jis dažnai buvo prarandamas netekus vienų ar
kitų su titulu susijusių žemių ar pareigų, tai „išmetimas“ iš riterių ir pačio
luomo, buvo skaudus įvykis ne tiek fiziškai, kiek morališkai. Fizinės bausmės
galėjo būti tik kaip priedėlis, bet jų galėjo ir nebūti. Kitaip
tariant, degradacijos bausmės tikslas atimti visas privilegijas ir, tiesiogine
to žodžio prasme – išmesti į gatvę. Tiesą pasakius, pagal anuos laikus, tai, ko
gero, buvo baisiau už atskyrimą nuo bažnyčios. Skirtingai nuo jos, grąžinimas
atgal buvo nebeįmanomas. Beje, degradacijos bausmė galėjo būti taikoma bet
kuriam luomui, netgi šventikams. Tačiau pati gėdingiausia, tai, aišku riterio
vardo ar kilmės atėmimas.
Tiesa, ją taikyti galėjo tik tas
luomas, kuriam žmogus priklausė – tai yra joks karalius neatiduos degradacijai
šventiko, netgi pirklio, kaip ir šventikas niekada neatims riterio vardo... Na,
aišku, galėjo teikti prašymus... Kita vertus, koks nors pirklys ar amatininkas prieš
karaliaus akis neturėjo ypatingų privilegijų, tad ir degradacija, norint juos
nubausti karaliaus vardu, nebuvo būtina. Bet jei norėjo bausti cechas ar
gildija savo narį, tai jau buvo visai kitas reikalas – tokius santykius reguliavo
cecho ar gildijos statutas.
Pavyzdžiui, du vienuoliai,
už tai, kad apgavo Karolį VI (Frankų
karalius, Charles VI le Bienaimé,
Charles le Fol, 1368 - 1422 d.), buvo nuteisti myriop. Tačiau tuo
metu šventikams mirties bausmė ant ešafoto nebuvo galima, tad iš pradžių turėjo
būti įvykdyta degradacija – atimtas šventiko vardas ir jie išmesti iš šventikų
luomo. Žodžiu, tam, kad įvykdytų degradacijos ceremoniją, turėjo statyti ešafotą,
kurį tilteliu sujungė su Šventosios Dvasios bažnyčia (veiksmas Paryžiuje) ir
vienas iš langų laikinai pavirto durimis. Abu vienuoliai, apsirengę mišių rūbais,
iš bažnyčios per tiltelį turėjo eiti link ešafoto. Eisenai vadovavo Popiežiaus
rūbais apsirengęs vyskupas. Priėjus ešafotą, asmeniškai juos nurengė ir atėmė
visas regalijas ir ženklus. Po to plikai nuskuto galvas. Taip jie
buvo išmesti iš luomo ir atiduoti į budelio rankas (vėliau jiems nukirto
galvas).
Beje, lygiai panašiai buvo ir su
didikais. Aukštesnieji ir suverenūs didikai dažniausiai negalėjo būti nubausti myriop.
Prieš tai reikėjo surasti būdus jų degradavimui, tai yra, neatėmus didikų teisių ir privilegijų - mirties bausmė ar "intensyvi" apklausa ant kankinimų suolo, negalėjo būti taikoma.
Už ką gi galėjo skirti šią
bausmę? Daugumoje Vakarų Europos šalių ji buvo ganėtinai retai taikoma. Valdovas dažnai turėjo turėti pilną aplinkos pritarimą. Tad, dažniausiai, ji buvo taikoma už
akivaizdžią išdavystę ir už šiurkščią apgavystę. Na, dar už visiškai akivaizdų
garbės teršimą.
Prancūzijoje, pavyzdžiui, tam, kad karalius
galėtų degradacijai pasmerkti didiką, turėjo būti sušaukiamas trisdešimties
nepriekaištingą vardą turinčių kilmingųjų posėdis, kur buvo iškviečiamas
prasikaltėlis. Karalius arba jo heroldas skaitydavo kaltinimą dėl išdavystės,
apgavystės ir priesaikos bei įžadų sulaužymo. Jei kaltinamasis negalėjo jų
paneigti, tai būdavo pasmerkiamas degradacijai. Dažniausiai būdavo viešai
pastatomos dvi pakylos. Ant vienos, su savo heroldais ir
ginklanešiais, įsitaisydavo kaltintojai, o ant kitos - kaltinamasis su visa pilna kario/riterio apranga.
Priešais jį, ant stulpo, buvo kabinamas apverstas skydas. Toliau, pradedant nuo
šalmo, nuimdavo ginklus ir šarvus, o skydą sudaužydavo kūju. Dažniausiai į tris
dalis. Pabaigoje, už ceremoniją atsakingas heroldas, ant nusikaltėlio galvos
užpildavo karštą vandenį. Per visą ceremoniją buvo giedamos gedulingos giesmės.
Pabaigus, teisėjai eidavo į bažnyčią, o kaltinamąjį nešdavo ant neštuvų, kaip
numirėlį, kur laikydavo gedulingas mišias. Priklausomai nuo padaryto
nusikaltimo, po mišių, nusikaltėlis arba būdavo atiduodamas karališkajam teisėjui
ar budeliui, arba paleidžiamas, kad gyventų nešlovėje ir visų niekinamas.
Tokios bausmės buvo praktikuojamos
ganėtinai ilgai. Pavyzdžiui, taip net buvo nubaustas kapitonas Franže, gaskonų
didikas, už tai, kad 1523 metais atidavė Funterabiją (Fuenterrabía) ispanams.
Įdomu tai, kad jau po XVI a. antros
pusės ši bausmė retai sutinkama ir taikoma, tačiau oficialiai buvo atnaujinta
1791 m. Prancūzijoje, atnaujinus baudžiamąjį kodeksą. Tiesa, tai tik silpnas
atgarsis tos buvusios iškilmingos ceremonijos. Ji buvo vadinama „pilietybės
degradacija“. Iš piliečio būdavo atimama pilietybė ir piliečio teisės, o jis
pats vedamas viešai į aikštę, kur tribunolo šauklys arba antstolis perskaitydavo
verdiktą ir netikėlį prirakindavo prie gėdos stulpo.
Na, aišku, ir po šiai dienai degradacijos
bausmė yra taikoma visur kur yra atimami garbės vardai, laipsniai... titulai...
Tik tiek, kad pasikeitė ceremonijos... Ir pati bausmė vadinama jau kitais
vardais...
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą