Benvenutas Čelini (Benvenuto
Cellini, 1500-1571) pas mus labiau žinomas, kaip juvelyras, skulptorius,
šiek tiek tapytojas ir rašytojas. Jo kūrybai būdingos dinamiškos kompozicijos,
puošnios ir išdailintos formos su gausybe ornamentikos. Kai kada kritikuojama,
kad vaizdai ar vaizduojamųjų žmonių ir gyvūnų pozos kiek dirbtinos, nėra
lengvumo ir t.t.
Čelini žinomas kaip vienas
didžiausių Italijos menininkų, nors iš tiesų jis buvo ir karys, ir dar
palaidūnas, padauža, peštukas ir žudikas... Kažkada į rankas pateko lietuviškas
Čelinio memuarų tomelis. Labai nuskaitytas, sudriskęs, be kietojo viršelio, net
ne su pilnais lapais (lietuviško leidimo
metus jau dabar pasitikslinau – 1961 m.). Apie vertimo kokybę nieko
nepasakysiu, bet net jei ji ir iškarpyta tuometinės „savoko“ cenzūros, vis tiek
neblogai skaitėsi... Po jo su švilpesiu pralėkė ir dekameronas...
Čelini memuarai su Salvadoro Dali piešiniais |
Tačiau ne apie tai...
Nemažai meistro gaminių buvo
perlydyta, suniokota, dalis atgaminta pagal eskizus ir aprašymus, o dar kai
kurių neįmanoma indentifikuoti arba jie tiesiog priskiriami šiam meistrui.
Tačiau, kaip ten bebūtų, be visų plačiai žinomų iki mūsų laikų atėjusių
skulptūrų ir juvelyrinių gaminių, praktiškai retai kada (tiksliau - niekada)
užsimenama ir apie jo inkrustuotus ginklus – skydus, šalmus, šarvus...
Tad Jūsų dėmesiui keletas, kaip
teigiama (arba buvo teigiama) jo darbų šia tematika...
Pranciškaus I-ojo de Mediči (Francesco I de' Medici, 1541-1587) paradinis skydas. Pagamintas apie 1570-tuosius. Dabar eksponuojamas Dresdeno meno muziejuje. Vaizdai iš biblinių legendų apie Dovydą ir Juditą
Centre priimta matyti Medūzą Gorgoną, tačiau manoma, kad tai minėto Medičiaus mylimoji Bianca Cappello
Ir truputėlis detektyvo...
Skydas. Jis taip ir vadinamas
Čelinio skydu. Skersmuo 58,4 cm.. Mėlintas plienas. Išgaubtas. Pagamintas tarsi
iš trijų dalių. Puošimui ir bareljefams naudotas varis, auksas, sidabras.
Vaizduojami žmonės labai tiksliai
proporcingai sumažinti. Vaizduoja keturias Julijau cezario gyvenimo scenas“:
- Kai aukos krauju ištepliojami
Cezariaus rūbai;
- Farsalo mūšis, kurį pralaimi
Pompėjus (Battle of Pharsalus, 48 m.);
- Cezariui atvykus į Egiptą įteikiamas nužudyto
Pompėjaus žiedas ir galva.
Užrašas aplink skydą „AMBITVS HIC
MINIMVZ MAGNAM CAPIT AMBITIONEM / QVAE REGNA EVERTIT
DESTRVIT IMPERIA / SVSTVLIT E MEDIO MAGNI VITAMQVE DECVSQVE / POMPEII EVEXIT CAESARIS IMPERIVM / CAESARIS IN COELVM MITIS CLEMENTIA FERTVR / QVAE TAMEN HVIC TANDEM PERNICIOSA FVIT / ANNVLVS EXCIT EI LACHRYMAS CERVIXQUE RESECTA / POMPEII HINC PATVIT QVAM PROBVS ILLE FORET / IN SACRIS DOCVIT VESTIS CONSPERSA CRVORE / HVIC PRAESAGA MALI TALIA FATA
FORE / SI VIRES IGITVR SPECTAVENS AMBITIONIS / NON GRAVIVS VIDEAS AMBITIONE MALVM“ galėtų būti verčiamas taip (galima , aišku, versti ir šiek tiek kitaip): "Beribės ambicijos turi plonytę liniją, kurią peržengus griūva karalystės ir imperijos. Tai sugriovė Pompėjaus Didžiojo gyvenimą ir šlovę. Jos išaukštino Cezario galybę. Švelnų Cezario gailestingumas liaupsinamas iki pat dangaus, nors jis, galų gale, jam pačiam buvo lemtingas. Žiedas ir Pompėjaus galva iššaukė Cezario ašaras. Tai rodo, koks Pompėjus buvo geras žmogus. Tačiau aukojimo metu, aukos krauju apšlakstytas rūbas, pranašavo nelaimę ir rodė, koks laukia Cezario likimas. Jei įsižiūrėti į ambicijas, tai galima pamatyti daug didesnį blogį nei ambicijos“.
ir Elizejaus Liberto iš Antverpeno (Eliseus Libaerts) darbai (Luvras):
Na, o čia šalmas morionas ir skydas. Eksponuojami taip pat Luvre. Tik kažkodėl po i-neto platybes vaikšto su antrašte jog tai Benvenuto Čelini darbas, kai iš tiesų, jie abu priklausė Prancūzijos karaliui Karoliui IX (Charles IX Maximilien de France, 1550 – 1574) ir pagaminti meistro Pjero Redono (Pierre Redon)
DESTRVIT IMPERIA / SVSTVLIT E MEDIO MAGNI VITAMQVE DECVSQVE / POMPEII EVEXIT CAESARIS IMPERIVM / CAESARIS IN COELVM MITIS CLEMENTIA FERTVR / QVAE TAMEN HVIC TANDEM PERNICIOSA FVIT / ANNVLVS EXCIT EI LACHRYMAS CERVIXQUE RESECTA / POMPEII HINC PATVIT QVAM PROBVS ILLE FORET / IN SACRIS DOCVIT VESTIS CONSPERSA CRVORE / HVIC PRAESAGA MALI TALIA FATA
FORE / SI VIRES IGITVR SPECTAVENS AMBITIONIS / NON GRAVIVS VIDEAS AMBITIONE MALVM“ galėtų būti verčiamas taip (galima , aišku, versti ir šiek tiek kitaip): "Beribės ambicijos turi plonytę liniją, kurią peržengus griūva karalystės ir imperijos. Tai sugriovė Pompėjaus Didžiojo gyvenimą ir šlovę. Jos išaukštino Cezario galybę. Švelnų Cezario gailestingumas liaupsinamas iki pat dangaus, nors jis, galų gale, jam pačiam buvo lemtingas. Žiedas ir Pompėjaus galva iššaukė Cezario ašaras. Tai rodo, koks Pompėjus buvo geras žmogus. Tačiau aukojimo metu, aukos krauju apšlakstytas rūbas, pranašavo nelaimę ir rodė, koks laukia Cezario likimas. Jei įsižiūrėti į ambicijas, tai galima pamatyti daug didesnį blogį nei ambicijos“.
Taigi. Šis paradinis skydas nukaltas Čelionio
pagal Prancūzijos (Frankų) karaliaus Pranciškaus I (1494-1547) užsakymą ir
padovanotas Anglijos karaliui Henrikui VIII (1491-1547)....
...Bet tai tik legenda...
Nuo 1862 metų, kai jis buvo iškabintas
viešai pietų Kensingtono muziejuje (South Kensington Museum), visos asociacijos
su Čeliniu buvo atmestos. Pakilo versijos, jog jis buvo gamintas Prancūzijos
karaliui Henrikui II (1519-1559). Buvo remtasi likusiais senajame Prancūzijos
karališkajame arsenale likusiais šarvais. Pagal braižą ir atlikimo kokybę
galėtų būti arba meistro juvelyro Elizejaus Liberto iš Antverpeno (Eliseus
Libaerts) arba Etjeno Delone (Etienne Delaune, 1519-1583), kuris kaip tik buvo
karališkasis juvelyras ir graveris.
Pirmą kartą apie jį užsimenama 1783 m. Jis tuomet
kabėjo Bekingemo rūmuose kažkur virš židinio.
Dabar jis yra Vindsoro pilyje (Windsor Castle)....
Palyginimui Dar vienas Etjeno skydas
ir Elizejaus Liberto iš Antverpeno (Eliseus Libaerts) darbai (Luvras):
Pierre Redon, 1572 m. antikos mūšio vaizdas ( |
Šiaip, įdomumui. Gerai įsižiūrėjus į aukštesnę nuotrauką, matomi neaiškūs kutai. Jie nuo vidinės skydo pusės: blogojoje pusėje dengtas medžiaga.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą