Velnio
advokatas... dvikovos pirštinė ir šiaip... beveik rimtai...
Artėjant šventėms
kyla nuotaika, tad nesinori kalbėti apie visokius brutalius, duriančius,
smeigiančius, pjaustančius, šaudančius (nors fejerverkai gal tiktų?)
dalykėlius. Tad keturios lengvos istorijos, kurios kai kur paremtos tik legendomis (yra ir kitokių versijų)...
1. „Velnio advokatas“... tikriausiai
visi girdėjo tokį išsireiškimą. Net "vikipedijoje" apie jį ir jo prasmę rašo. Tik
ten kažkaip painiai, sutrumpintai ir kažkaip keistai suspaustai...
Taigi, kaip
atsirado sąvoka „velnio advokatas“? Arba lot.: „Advocatus diaboli“...
Skirtingai nuo to ką teigia „wiki“, pirmosios užuominos
apie „Velnio avokatą“ ateina iš dar klasikinių viduramžių aušros, kai Europoje
sparčiai plintanti Romos teisė susidūrė su paprotine teise. Atsirado įvairių
kazusų, nesusipratimų ir kitokių painiavų. Žodžiu, natūralu, kad ją reikėjo
kažkaip keisti, adaptuoti ir t.t. Vienas š aršių pradininkų buvo frankų
karalius Hugo Kapetas (Hugues
Capet; 939(941?) - 996 m. ). Savo trumpo valdymo laikotarpiu jis gana įnirtingai ėmėsi teisinių reformų
ir čia pat susidūrė su įdomiu reiškiniu. Būtent, tai, kad jei nusikaltėlis
prisiekdavo jog nusikaltimą ar prasižengimą padarė „velniui papainiojus“,
„velniui apsėdus“ ar „velniui koją pakišus“, jis būdavo iš kart paleidžiamas.
Buvo manoma, kad paprasti žmogeliai, tame tarpe net teisėjai, neturi jokios
teisės kištis į aukštesnių jėgų žaidimus: jei jau velnias žmogų apsėdo, tai čia
žmogau kaltės nebėra.
Aišku, kad valdovui tokia padėtis nepatiko
ir jis per vyskupą Adelberoną kreipėsi į popiežių, kad šis leistų į teismo
sudėtį įtraukti ir šventiką. Popiežius leido, tai yra – sutiko ir nuo tada, kai
tik prasikaltėlis imdavo aiškinti, kad jam velnias papainiojo ar velnas apsėdo,
į teismo procesą įsijungdavo šventikas (praktiškai eksperto vaidmuo) ir imdavo
kvosti atsakovą. Paprastai jo klausimai buvo gana paparastai: kaip atrodė
velnias, koks jo snukis, kokios kanopos, kokia kailio spalva, kokios akys ir
t.t. Po apklausos šventikas teismo posėdžiui pateikdavo savo išvados. Didesnėje
daugumoje, aišku, daugumoje atvejų reziumė buvo paprasta - velnias čia niekuo
dėtas. Štai panašiai tada ir gimė posakis „velnio advokatas“... Oficialiai
terminas ir pareigybė teisme įteisinta 1587 m., bet tai jau žr. „wikėje“. Tik tiek, kad tada ši sąvoka įgavo kiek kitokią reikšmę, kaip ir šiuolaikinis šios sąvokos supratimas įgavo kiek kitokį atspalvį...
2. Vakarų Europos riteriškas kilmingųjų
paprotys kviečiant į dvikovą mesti pirštinę...
4. Kaip keitėsi laikraščių Prancūzijoje (Paryžiuje) antraštės, kai Napoleonas ištrūkęs iš Elbos salos, išsilaipino Prancūzijos pietuose:
Paprotys mesti
pirštinę kviečiant į dvikovą atsirado ne iš kart. Pradžioje tai tebuvo tik
žodiniai kvietimai ir ginklų skambinimai, o pats paprotys atsirado 1097 metais.
Per pirmąjį Kryžiaus žygį. Legendos sako, kad kryžiuočiams priartėjus prie
Dorelėjos, sultonas Kilidž Arslanas į kryžiuočių vadavietę atsiuntė dėžutę
(skrynelę?) su jame gulinčiu auksiniu moterišku (?) smailianosiu rytietišku
bateliu.
Kryžiuočiams
vadovavęs Godfrėjus iš Boilono (Godefroy de Bouillon, 1060-110 m.) pasibodėjęs
atsainiai kilstelėjo batelį ir pareiškė, kad jis nėra nekrikštų papročių
žinovas, bet akivaizdu, kad sultonas šiuo siuntiniu pareiškia, kad jis pasiduoda ir
nešdinasi kur akys mato. Tačiau pasiuntiniai paaiškino, jog kryžiuočių vadas klysta. Sultonas siunčia
šią dovanėlę tam, kad kryžiuočiai jį (batelį) galėtų pabučiuoti. Visi, kas
pabučiuos batelį – galės tikėtis sultono malonės.
Aišku,
kad į tokius pasakymus Godfrėjus sureagavo atitinkamai. Pasak legendos jis
įniršo ir nusimovęs nuo rankos savo šarvuotą pirštinę ir tėškė pasiuntiniams į
veidą su žodžiais: „Tuoj (tada?) jis man bučiuos šitą!“. Palapinėje vadai,
patenkinti sąmoju, garsiai nusijuokė, o kitą dieną, pilnai sumušė sultono
kariauną. Tokiu būdu, Godfrėjaus gestas nebuvo pamirštas ir priartėję prie
kiekvieno miesto, siųsdavo pasiuntinį, kuris mesdavo šarvuotą kovinę pirštinę
prie miesto vartų. Po kelių pergalių, pirštinės metimo tradicija įsitvirtino
kaip sėkmę lydinti tradicija ir gana spėriai nukeliavo į Vakarų Europą.
Godfrėjaus kalavijas, ženklas ir pentinai. Jeruzlė. |
3. Temidės svarmenys.
Taigi... Tad truputį apie teisę... nors mūsų teisinė sistemos pagrindas yra Romos teisė, bet padarytos žalos ar adekvatus nusikalimo masto vertinimas yra gerokai jaunesnis. Iš esmės, nusikaltimo vertinimo skalę suformavo įvairiausios karinės brolijos kurios buvo grįsto...s lygiava. Tokios kaip: laisvieji samdiniai, laisvieji šauliai, rutjerai, brigantai, banditai, laisvieji kazokai, bukanieriai, flibustjerai ir t.t.... Kitaip tariant, ten, kur buvo renkami kapitonai, hauptamanai ir atamanai (nors iš ties tai vienas ir tas pats žodis su skirtingom atmainom). Taigi, iš esmės tokia vertybių skalė pradėjo formuotis tik apie XVI amžių.
Visų jų pagrindinė ir aukščiausioji skalė ir pats "viršus" – mirties bausmė. Tiksliau, padarytas nusikaltimas, už kurį buvo galima nudėti vietoje be jokio teismo. Kaip nebūtų keista, bet visų tų brolijų ir karinių „laisvūnų“ (na, gal daugumos) viršutinė skalė buvo ne kokia nors žmogžudystė, o vagystė arba grobio nuslėpimas nuo „brolių“. Jei pagaudavo „už rankos“, aišku. Visus kitus atvejus galėjo nagrinėti kapitonas. Toliau, kaip taisyklė, sekė kirstynės be vadų leidimo, muštynės be vadų leidimo, girtuokliavimas žygyje, sodomija, įžūlumas ir nepaklusnumas vadams ir pagrindinių statuto punktų nežinojimas. Čia, aišku, skalė variavo, buvo visokių išlygų, įvairiose brolijose visa tai buvo vertinama nevienodai ir t.t. Kai kur pasitaikydavo dar ir religinė potekstė.
Gana įdomu tai, kad būtent pas kai kuriuos „laisvūnus“ „Temidės“ svarstyklės iš ties egzistavo. Tik, aišku, jos buvo labai savotiškos. Yra išlikę pasakojimų, kad, pavyzdžiui, Zaparožės kazokai turėjo nusikaltimą atitinkamą svarmenį. nuo mažiausio/lengviausio - girtuoklystė, iki pūdinio ir daugiau, kuris atitiko sunkųjų nusikaltimą. Žodžiu, jei bausmė, tarkim už girtuokliavimą ne žygio metu (kaboke) buvo lengvas nusikaltimas, tai jei jis su muštynėmis - prisidėdavo dar vienas, bet jau sunkesnis svarmuo, jei toks dar įžeisdavo vadą, prisidėdavo dar ir sunkusis „pūdas“. Visus tuos svarmenis pririšdavo prie diržo ir nustumdavo prasikaltėlį į upę ar ežerą. Girtuoklėlis, aišku, kvatojant žiūrovams išplaukdavo, o jau sadomitas ir mušeika, priburbuliuodavo... Beje, jei vis tik atsirasdavo toks, kuris sugebėdavo su sunkiaisiais svarmenimis išplaukti, jis būdavo paleidžiamas... iki kito karto, aišku...
Taigi... Tad truputį apie teisę... nors mūsų teisinė sistemos pagrindas yra Romos teisė, bet padarytos žalos ar adekvatus nusikalimo masto vertinimas yra gerokai jaunesnis. Iš esmės, nusikaltimo vertinimo skalę suformavo įvairiausios karinės brolijos kurios buvo grįsto...s lygiava. Tokios kaip: laisvieji samdiniai, laisvieji šauliai, rutjerai, brigantai, banditai, laisvieji kazokai, bukanieriai, flibustjerai ir t.t.... Kitaip tariant, ten, kur buvo renkami kapitonai, hauptamanai ir atamanai (nors iš ties tai vienas ir tas pats žodis su skirtingom atmainom). Taigi, iš esmės tokia vertybių skalė pradėjo formuotis tik apie XVI amžių.
Visų jų pagrindinė ir aukščiausioji skalė ir pats "viršus" – mirties bausmė. Tiksliau, padarytas nusikaltimas, už kurį buvo galima nudėti vietoje be jokio teismo. Kaip nebūtų keista, bet visų tų brolijų ir karinių „laisvūnų“ (na, gal daugumos) viršutinė skalė buvo ne kokia nors žmogžudystė, o vagystė arba grobio nuslėpimas nuo „brolių“. Jei pagaudavo „už rankos“, aišku. Visus kitus atvejus galėjo nagrinėti kapitonas. Toliau, kaip taisyklė, sekė kirstynės be vadų leidimo, muštynės be vadų leidimo, girtuokliavimas žygyje, sodomija, įžūlumas ir nepaklusnumas vadams ir pagrindinių statuto punktų nežinojimas. Čia, aišku, skalė variavo, buvo visokių išlygų, įvairiose brolijose visa tai buvo vertinama nevienodai ir t.t. Kai kur pasitaikydavo dar ir religinė potekstė.
Gana įdomu tai, kad būtent pas kai kuriuos „laisvūnus“ „Temidės“ svarstyklės iš ties egzistavo. Tik, aišku, jos buvo labai savotiškos. Yra išlikę pasakojimų, kad, pavyzdžiui, Zaparožės kazokai turėjo nusikaltimą atitinkamą svarmenį. nuo mažiausio/lengviausio - girtuoklystė, iki pūdinio ir daugiau, kuris atitiko sunkųjų nusikaltimą. Žodžiu, jei bausmė, tarkim už girtuokliavimą ne žygio metu (kaboke) buvo lengvas nusikaltimas, tai jei jis su muštynėmis - prisidėdavo dar vienas, bet jau sunkesnis svarmuo, jei toks dar įžeisdavo vadą, prisidėdavo dar ir sunkusis „pūdas“. Visus tuos svarmenis pririšdavo prie diržo ir nustumdavo prasikaltėlį į upę ar ežerą. Girtuoklėlis, aišku, kvatojant žiūrovams išplaukdavo, o jau sadomitas ir mušeika, priburbuliuodavo... Beje, jei vis tik atsirasdavo toks, kuris sugebėdavo su sunkiaisiais svarmenimis išplaukti, jis būdavo paleidžiamas... iki kito karto, aišku...
4. Kaip keitėsi laikraščių Prancūzijoje (Paryžiuje) antraštės, kai Napoleonas ištrūkęs iš Elbos salos, išsilaipino Prancūzijos pietuose:
...
„Korsikietiška pabaisa išsilaipino Žuano įlankoje“...
...“Žmogėdra
juda link Grasos“...
...“Uzurpatorius
įžygiavo į Grenoblį“...
...“Bonopartas
užėmė Leoną“...
...“Napoleonas
artėja link Fonteblo“...
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą