Na, ką gi, buvo žadėta apie fechtuotojų draugijas... Taigi dar viena: „Plunksnos kovotojai“ arba „Kovotojai
plunksna“. Būtent kovotojai, o ne fechtuotojai, kadangi dar tuo metu
fechtavimas reiškė kovą ir su stilizuotu sportiniu ar rafinuotu su gausybe įvairių
taisyklių vėlesnių laikų fechtavimu dar nelabai turėjo ką nors bendro. Nors
panašiu metu jau užgimė ir teatralinis-parodomasis fechtavimas, bet apie šią
„pajacų“ draugiją - jau kitame straipsnyje...
Taigi, nuo pat pradžių...
Majerio (Joachim Meyer) veikalas apie kovos būdus 1570 m |
Apie XVI a. pabaigą, apie 1570
metus, Šv. Marko kovotojų brolija skilo ir 1575 metais Frankfurte įkuriama
nauja kovotojų mokykla „Laisvieji kovotojai“ (Freifechter)
arba „Plunksnos kovotojai“ (Federfechter), o Prahoje įsikuria naujoji
kovotojų brolija: „Kovotojų plunksna brolija“. Tačiau ji labiau buvo žinoma
kaip „Švento Vito brolija“ dar galima sutikti ir pavadinimą „Vitkoviečiais“. („Společnost
svobodných šermířů od péra“ arba „Šermíři od péra (Federfechtýři)“) Na, o 1607
metais jie iš imperatoriaus Rudolfo II gauna herbą, kuriame simboliškai
pavaizduojama žąsies plunksna ir finansinį palaikymą iš valdovo.
Rapyra. Ispaniškas plienas, garda prancūziška 1600 m. |
Įdomu tai, kad ši brolija iš esmės
perėmė Šv. Marko brolijos struktūrą ir mokymo principus, tačiau buvo gerokai
atviresni naujoms idėjoms ir madų srautams. Jie įsileidžia itališkų ir
ispaniškų kovų stilių ir juos adaptuoja savo poreikiams. Tai, kad jie buvo
atviri naujovėms, rodo ir pats jų pavadinimas „Kovotojų plunksna“ arba
„Plunksnos kovotojai“. Esmė tame, kad iš tiesų, pagal dabartinę sampratą gal
būt reikėtų versti „Kovotojai rapyra“... „Kovotojų rapyra brolija“... Tai yra,
XVI-XVII amžiaus vokiškuose kraštuose rapyra tiek aukštuomenėje, tiek tarp
prasčiokų, labai dažnai buvo vadinama „Feder“ – plunksna...(visai kitoje, dviprasmiškoje šviesoje pradeda skambėti garsiosios
frazės: „plunksna iš špaga“ arba „plunksna ir kalaviju“... ar tas pats
banditiškas žargonas - „pakedenti plunksna“...) Kaip tik tada rapyros įėjo
į madą ir gana sparčiai išpopuliarėjo... Ne vienas kolekcionierius ir ne vienas
muziejus dabar gali pasi
girti to laikmečio rapyra ir vertingos yra tik itin
geros būklės ir vardą turinčios rapyros... O eilinės rapyros kainos aukcionuose
sukiojasi apie 1500-2000 eurų...
1600 m. meistr. Peter Finer |
Vokiška rapyra, Drezdenas 1575-1580 m. |
Tačiau tuo pat metu Šv. Vito
simbolis taip pat yra žąsies plunksna, kuri atvaizduota „Plunksnos brolijos“
herbe. Ar tai sutapimas ar sąmoningai įrašyta viduramžiška dviprasmybė, galima
ginčytis iki pažaliavimo. Tačiau išgirdus ar perskaičius žodžius apie tuos
laikus „kovojo plunksnomis“ arba „plunksna rašė krauju“ ar ‚plunksną padažė į
kraują“ reikia dar gerokai pagalvoti apie ką iš tiesų kalbama... Klasikinis pavyzdys verčiant Gargantiua: „und
darzu als ein guter federfechter federn drauf”… Žodžiu, šitos viduramžiškos
dviprasmybė buvo išmušusios iš vėžių net brolius Grimus ir jie net buvo sukūrę
kažkokią neįtikėtina teoriją apie sąryšį tarp plunksnos ir kovotojų, atseit
samdiniai ten nešiojo plunksnas ir t.t… ir pan.... Žodžiu, kaip dažnai
atsitinka tokiais atvejais, kontekstas, o ne kalbininkų išvedžiojimai yra
geriausias patarėjas...
Taigi, šios brolijos istorija vien
tik tuo nesibaigia. Jie pradeda iš esmės griauti Šv. Marko kovotojų brolijos
monopoliją, nes savo „naująjį“ stilių pradeda propaguoti, tai yra jo mokyti,
laisvai po visą Šiaurės Vakarų Europą. Taigi, 1575 metais tarp naujosios ir
senosios mokyklos atsiranda tam tikra trintis, nes pradeda judinti Šv. Marko
monopolijos pamatus. Tačiau į kruviną konfliktą ši trintis neišauga – galų gale
jie pasidalina įtakos sferomis ir Šv. Vito brolijos būstinė iškeliauja į Prahą,
o abiejų brolijų kapitonai tampa imperatoriškojo dvaro, palydos, apsaugos
atstovais. Tokiu būdu, abu kapitonai užima gana įdomią hierarchiją
imperatoriškajame dvare: tampa visų dvikovų-kovų arbitrais ir garbės kodekso
žinovais. Būtent nuo šio momento prasideda kovinio fechtavimo pakilimas, kuris
truko daugiau nei 250 metų...
Paulus Hector Mair 1540 m. |
Kitose šalyse, pavyzdžiui Prancūzijoje, atidaromos
kovų akademijos, turint galvoje kovas šaltaisiais ginklais tokiais kaip rapyra,
špaga, kardas ir t.t., o pats žodis „fechtavimas“ reikšmė keičiasi ir galutinai
pradeda virsti į būtent kovos šiais ginklais sinonimą ir nunyksta tokie
dalykai, kaip įvairūs skydai ar jų pakaitalai...
Majerio (Joachim Meyer) veikalas apie kovos būdus 1570 m |
Tačiau, nežiūrint visos romantikos,
bent jau dėl Šv. Vito brolijos, manoma, kad brolijos nesiekė kažkokių
filosofinių idealų ar dvasinio pakylėjimo. Kova, kokia ji ten bebūtų, jiems
visų pirma buvo pajamų šaltinis. Tai yra, kovinis fechtavimas paverčiamas
profesija, o ne dvasingumo ir aukštų moralės principų garbintojų draugija. Ta
prasme, nuo kolegų iš rytų – jie absoliučiai skyrėsi. Tad kalbant apie šias
kovotojų brolijas, apie etiketus, sportus ir dabartinio fechtavimo taisykles
galime laisvai pamiršti... Jų šaknys ne čia, ne šiose mokyklose. Jie etiketui
pakluso tik tiek, kiek to reikalavo "geras tonas" ir „garbės kodeksas“ (beje, jo dabartinė samprata taip pat nėra
labai senas dalykas) tarnaujant Imperatoriškajame dvare...
Nors...
Nors, reikėtų dar pažymėti, kad
skirtingai nuo konservatyvesnės Šv. Marko brolijos, Rapyros kovotojų brolija
visai vykusiai įpina ir kovinių imtinių (muštynių) elementus.
Majerio (Joachim Meyer) veikalas apie kovos būdus 1570 m |
Kova šaltaisiais
ginklais tampa vizualiai pompastiškesnė, teatrališkesnė, ilgiau trunkanti ir
jie pradeda praktikuoti simbolinį priešininko išvedimą iš rikiuotės. Tai yra,
padeda gruntą (ne pamatus, o tik gruntą) sportiniam fechtavimui.
Ir dar vienas labai įdomus
momentas... Tiems laikams, tai netgi revoliucinis... Abiejų brolijų nariais
gali tapti bet kuris asmuo nepriklausomai nuo kilmės! Vienintelis skirtumas
tarp kilmingojo ir prasčioko (bent jau pagal statutą), buvo tas, kad
kilmingasis iš kart tapdavo mokiniu ir vėliau meistru, o prasčiokas pradžioje
galėjo būti tik meistro pagalbinis... tarnas, kitaip tariant. Ir kaip nebūtų
keista, didesnė dalis garsiausiųjų abiejų mokyklų meistrų buvo išeiviai iš
prasčiokų... Na, bet jau taip legendos sako... Tačiau... Tačiau 1730 metais
Čekijoje uždraudžiama prasčiokus mokyti kovos menų. Kovotojais, tai yra
fechtuotojais, gali tapti tik kilmingieji... Žodžiu, Šv. Vito brolija nuvysta...
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą