Kordalėčius... platus dvirankis
sunkusis kardas... ir Ašmenų draugijos...
Kordalėčius, vok. Kordalätsch,
kuris kilęs nuo itališkų pavadinimų „cortelas“ ar „coltelaccio“ (didelis peilis) (visai
tikėtina, kad net ir lietuviškas žodis „kardas“ tos pačios kilmės, nors kita
vertus - ta pati indoeuropiečių prokalbė) arba kartais prancūziškai dar vadinamas
badleriu – Badelair. Tai ganėtinai retas kardas, kurį ir kardu laikyti ganėtinai
sunku.
Taigi, kas tai per
kardas? Visų pirma, tai dvirankis sunkusis plačių ašmenų kardas, kurio
panaudojimo paskirtis buvo panaši kaip ir cvaihėnderio (Zweihänder). Net
savo laiku jis nebuvo itin populiarus, nes tam, kad juo „mosikuoti“, reikėjo
ganėtinai iš prigimties stipraus ir fiziškai treniruoto žmogaus. Lyginant su
elegantišku dvirankiu kalaviju, ženkliai skyrėsi ir kovos technika - ne kardo
naudai. Vienas iš geriausiai išsilaikiusių egzempliorių yra Karališkajame
Švedijos Arsenale.
Krygmeseris |
Iš pirmo žvilgsnio,
jis labai panašus į grynai vokiškąjį hibmeserį (Hiebmesser) arba
grosmeserį (Grosses Messer) ar kai kuriose vokiečių žemėse taip vadinamą
krygmeserį (Kriegmesser) (apie juos bus kita tema, kitą savaitę ;) ),
tačiau iš esmės skyrėsi: kordalėčius buvo gerokai... netgi ženkliai - didesnis. Jis jau nuo pat
pradžių turėjo tobulesnę ir geresnę riešų ir pirštų apsaugą.
Taigi, šios „pabaisos“
išradimas pripaišomas vienai iš garsiausių, XIV amžiuje įsikūrusiai fechtavimo brolijai.
Arba tuometine kalba kalbant - „Ašmenų
brolijai“ ar „Plieno brolijai“ (nežiūrint į naudojamą tuo metu žodį "fecht" - jis turėjo kitą prasmę ir fechtavimo sąvoka kaip tokiayra gerokai jaunesnė). Pilnas šios brolijos pavadinimas
skamba taip: „Visuotinė Šventos Mergelės Marijos ir Šventojo ir galingojo
dangaus kunigaikščio Švento Marko brolija“ (bruderschafft Unserere lieben frawen und der reynen Jungfrawen Marien vnd des Heiligen vnd gewaltsamen Hyemelfursten sanct Marcen). Sutrumpintai jį vadino labai
paprastai – „Švento Marko brolija“ (bruderschafft von St. Marcus arba Marxbrüder ).
Tai bene garsiausia
fechtavimo mokslų brolija. Ir ne šiaip fechtavimo, o didžiojo dvirankio
kalavijo valdymo meno brolija, kuri paliko ženklų indėlį į Europietiškų kovų
meną ir dabartiniai rekonstruktoriai daugumoje bando rekonstruoti būtent jų
mokyklos stilių.
Jei trumpai ir iš
eilės, tai minėta brolija, kuri jau egzistavo XIV a., buvo įteisnta Frydricho
II 1487-08-10 ir jai buvo dovanotos tam tikros privilegijos ir leidimas save
vadinti „Ilgojo kalavijo meistrais“ (Meister des langen Schwerts). Tokiu
būdu jie tapo vieninteliais mokytojais ar, tiksliau, brolija pavirto į vienintelę
dvirankių kalavijų meistrų mokyklą. Jų mokiniai, pabaigę kursą, automatiškai,
be jokio bandomojo laikotarpio, tapdavo dopelsoldneriais (Doppelsöldner),
tai yra, priešakinėse pozicijose kovojančiais ir dvigubą atlyginimą gaunančiais
kariais (nebūtinai kovojančiais su dvirankiais kalavijais).
Šios brolijos
centras (po kelių vietų pakeitimo) galutinai įsikūrė Frankfurte prie Maino ir ilgam laikui tapo ašmenų meistrų (dabartine kalba tariant fechtavimo meistrų)
centru.
Beje, jie tapo monopolistais. Ir labai įdomiais: kiekvienas kovotojas,
kuris norėjo tapti ašmenų meno mokytoju, turėjo atvykti į rudeninę mugę ir
susikauti su brolijos kapitonu, keturiais meistrais ir keletu paskirtų brolijos
narių (dažnai nežiūrint baigties, kandidatai buvo priversti stoti į broliją ir
tapti jos nariu). Taigi, kandidato kova vykdavo viešumoje ir buvo ganėtinai
pompastiška ir iškilminga. Kaudavosi ant pakylos/scenos pastatytos mugėje. Jei
kandidatas garbingai atlaikydavo išbandymus, kapitonas iškilmingai ceremoniniu
kalaviju perkryžiuodavo (priliesdamas smaigaliu) naująjį brolijos narį, o šis
ant kalavijo ašmenų uždėdavo du auksinius florinus (ar tris?). Tai buvo
įstojimo mokestis. Gana nemenkas, reikia pasakyti. Tuomet naujasis narys jau
įgydavo teisę sužinoti brolijos paslaptis: rimuotas sentencijas apie ginklų
valdymą (nebūtinai dvirankio kalavijo), susipažinti su fechtavimo veikalais ir
gaudavo slaptas žymes, pagal kurias brolijos nariai vienas kitą pažindavo bet
kokiame krašte. Be abejo, tokią žymę pateikusiam „brolis“ turėjo suteikti
visokeriopą pagalbą ir t.t...
Fechtbuch by Hans Talhoffer, 1459; Luetwold von Koniggsegg |
Fechtbuch by Hans Talhoffer, 1459; Luetwold von Koniggsegg |
Švento Marko
brolijos meistras gaudavo privelegiją nešioti auksinį „Švento marko liūto“ (ženklą)
ir mokinti kovos meno bet kurioje Šv.Romos Imperijos žemėje.
Tik tikrai nenorėčiau, kad susidarytų įspūdis, jog tai brolija, kuri mokė naudotis tik "didžiaisiais" ginklais. Ne, meistrai mokė naudotis visais žinomais šaltaisiais ginklais: tiek kalaviju, peiliu, alebarda ir t.t... visa kita krūva visokiausių duriamųjų ir kertamųjų ginklų... Viskuo, ką galima suvokti po žodžiu fechtavimas viduramžiškame kontekste.
Tik tikrai nenorėčiau, kad susidarytų įspūdis, jog tai brolija, kuri mokė naudotis tik "didžiaisiais" ginklais. Ne, meistrai mokė naudotis visais žinomais šaltaisiais ginklais: tiek kalaviju, peiliu, alebarda ir t.t... visa kita krūva visokiausių duriamųjų ir kertamųjų ginklų... Viskuo, ką galima suvokti po žodžiu fechtavimas viduramžiškame kontekste.
Taigi, Šv. Marko brolija
per 100 metų nuo įvairių valdovų gavo ne vieną privilegiją, o jų privilegijų sąrašas
oficialiai buvo papildytas net 9 kartus. Karolis IV 1541 m. brolijai net
suteikė dvarininko statusą ir brolijai dovanojo herbą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą