Švento Luko kovotojų brolija...
Klopfechteriai... Klopffechter...
Na, šiuo straipsneliu kol kas ir
norėtųsi baigti apie kovotojų brolijas. Galbūt vėliau prie šios temos sugrįšiu,
kartu su Prancūzijos kovotojų akademija (reiktų
rašyti „fechtavimas“, bet žodžio „fechtavimas“, kaip jau minėjau ankstesniame
straipsnyje, vengiu, kadangi jis nuo XIX a. įgavo visai kitą prasme, o tuo
laiku žodį „fecht“ reiktų versti būtent kaip kovą)... bet tai jau gerokai vėliau.
Taigi. Švento Luko brolija... sutrumpintai
dažnai vadinama „Lukasbrüder“ Ši brolija taip pat atsiskyrė nuo
Švento Marko kovotojų brolijos. Pirmosios užuominos siekia XV a. pradžia
1414-1418 m. aprašant Konstanco XVI suvažiavimą (Vok. mistas Konstanz),
kurį sušaukė Imperatorius Sigizmundas (per
šį religinį suvažiavimą buvo išspręsta visa eilė religinių nesutarimų ir myriop pasmerktas Janas Husas, išspręsta
popiežių schizma) ir apie XVI a. antrą pusę jau apie juos nieko
nebesigirdi. Tačiau manoma, kad jie tiesiog tapo artistais... Klopechteriais
(Klopffechter), tai yra, savotiškais gladiatoriais, kurie už pinigus kaudavosi
viešai, rengdavo parodomuosius spektaklius ir buvo mėgiami dažname aukštuomenės
dvare.
Švento Luko kovotojų brolija
vokiškose ir aplinkinėse žemėse buvo ganėtinai žinoma, tačiau jų kolegų ir
amžininkų niekinami. Kitaip tariant, laikomi plebėjais ir mušeikomis. Už
pinigus turgaus aikštėse jie rengdavo viešus kovos pasirodymus, tačiau neretai
pasitaikydavo, kad jų parodomoji kova virsdavo paprasčiausiu badymusi ir
muštynėmis, tad su kovos menu neturėjo nieko bendro. Kiek tai galėjo būti surežisuota? Sunku
pasakyti, bet, aišku, ne be to.
Būtent šitoji brolija labiausiai
buvo susitepusi „užsakomosiomis“ dvikovomis. Aišku „užsakymų“ nevengdavo ir
Šv.Marko ir Šv.Vito brolijos, tačiau lygis, įkainiai ir veiklos sferos buvo
visai kitokios.
Žodžiu, tikrais ašmenų meistrais,
šios brolijos nariai laikomi nebuvo ir jokių privilegijų neturėjo. Tai greičiau
buvo realūs kandidatai į kartuves, nei realūs kovotojai. Jie netgi neturėjo
pastovios būstinės ir dažnai susimetę į savotiškas gaujas klajodavo tarp miestų
rengdami spektaklius ir pasirodymus. Kita vertus, turtuoliai ir kilmingieji
juos kviesdavosi vaidinimams ir šventiniams pasirodymams.
Kaip jau minėjau, apie Švento Luko
kovotojų broliją minėjimai baigiasi XVI a. viduryje, tačiau tuo pat metu
atsiranda taip vadinamieji Klopfechteriai su visomis tos pačios Šv. Luko
brolijos tradicijomis ir papročiais. Po Vokietiją ir Austriją, bei artimesnes
kaimynes Imperijos šalis klajojantys Klopfechteriai buvo žinomi iki pat XVII a.
pabaigos. Tačiau skirtingai nuo savo pirmtakų, Šv.Luko brolijos, šie itin mėgo
dalyvauti priziniuose turnyruose ir dvikovose, tad jų kovos lygis taip pat buvo
gerokai aukštesnis, nei paprastų gatvės artistų rengiančių parodomąsias kovas
turgaus aikštėse (nesusiklaidinkit – Klopfechteriai taip pat rengdavo tokius
pasirodymus ir be užsakomųjų dvikovų, tai buvo jų pagrindinis pajamų šaltinis).
Kitaip tariant laikotarpyje nuo XVI a. iki XVII a. žodis „Klopfechteris“ tampa
kovotoju, kuris kaunasi viešai už pinigus sinonimu. Be abejo, su šiokiu tokiu
negatyviu atspalviu. Angliškai kartais verčiami kaip „Klaunai kovotojai“ (“clown fighter”).
Kartais net dabartinėje kalboje šis žodis gali būti panaudotas, apibūdinant nedorėlį artistą mušeiką (jei kalba apie žmogų) arba tiesiog viešą pramoginį parodomųjų kovų pasirodymą arba net patys rekonstruktoriai gali būti pavadinti „klopfechteriais“, tačiau jau jie šio žodžio nebesibaido... ir net kartais didžiuojasi...
Kartais net dabartinėje kalboje šis žodis gali būti panaudotas, apibūdinant nedorėlį artistą mušeiką (jei kalba apie žmogų) arba tiesiog viešą pramoginį parodomųjų kovų pasirodymą arba net patys rekonstruktoriai gali būti pavadinti „klopfechteriais“, tačiau jau jie šio žodžio nebesibaido... ir net kartais didžiuojasi...
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą